4 nieuwe zones 30 voor Hoboken

Op 13 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Hoboken krijgt er vier extra zones 30 bij. Het gaat om de zones Omgeving Groen Zuid, Hoboken-Noord, KMO-Polderstad en Moretusburg-Hertogvelden. De nieuwe zones worden nog in de loop van dit jaar ingericht. De stad Antwerpen wil met het inrichten van zones 30 de verkeersveiligheid en leefbaarheid van woonwijken vergroten.

Overzicht straten in nieuwe zones

De nieuwe zone 30 Omgeving Groen Zuid is begrensd door de Berkenrodelei, de Louisalei en de spoorlijn Antwerpen-Puurs. Deze straten zijn niet in de zone inbegrepen.

Hoboken-Noord slorpt twee voormalige zones 30 op: zone Zeelandstraat en Hertog van Brabantlei. De nieuwe zone wordt begrensd door de Schroeilaan, Herenpolderbrug, Emiel Vloorstraat, Lageweg (tussen de Emiel Vloorstraat en de Hendriklei), Hendriklei, Sint-Bernardsesteenweg, Antwerpsesteenweg en Berkenrodelei. Deze straten zijn niet in de zone begrepen.

Voor de zone KMO-Polderstad gelden volgende grenzen: de Boombekelaan, de Maccabilaan, de Leo Bosschartlaan (gedeelte tussen Lenaart de Landrelaan en Schelde), de Schelde en de  Smallandlaan. De grensstraten Boombekelaan, Maccabilaan en het gedeelte Leo Bosschartlaan tussen de Lenaart de Landrelaan en Leo Bosschartlaan nummer 1 zijn niet in de zone begrepen.

Zone 30 Moretusburg-Hertogvelden grenst aan de Boombekelaan, spoorlijn Antwerpen-Puurs, Curiestraat, Adolf Greinerstraat, Kapelstraat (gedeelte tussen de Adolf Greinerstraat en de Leo Bosschartstraat), Leo Bosschartstraat en Maccabilaan. Enkel de Curiestraat is zelf in de zone begrepen. De bestaande zones 30 aan de schoolomgevingen in het gebied worden opgeslorpt door deze nieuwe, algemene zone 30.

Naast de invoer van de nieuwe zones worden ook infrastructurele maatregelen genomen om een lagere snelheid af te dwingen. Die houden rekening met het busvervoer door de betreffende straten. Zo worden er bijvoorbeeld buskussens gebruikt in plaats van drempels en worden de rijbaanverschuivingen tot een minimum beperkt.

Zones 30 voor betere leefbaarheid en meer verkeersveiligheid

De stad Antwerpen doet momenteel een uitrol van zones 30 waarbij maandelijks twee nieuwe zones 30 of uitbreidingen  ervan worden opgestart per district. Concreet resulteert dat in minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar per district. Koen Kennis, Antwerps schepen voor mobiliteit: “Tegen eind 2018 willen we alle woongebieden binnen de grote verkeersassen afbakenen en inrichten als een zone 30.”

De stad wilt met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten meer gebruiksvriendelijkheid bereiken, een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en tot slot ook minder doorgaand verkeer. Studies tonen namelijk aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is