Erkenning binnenstad als toeristisch centrum

Op 20 december 2013

Vandaag besliste het college om twee dossiers in te dienen voor de erkenning van de Antwerpse binnenstad als toeristisch centrum.

Eén dossier wordt ingediend in het kader van de wetgeving op sluitingsuren bij de Federale minister van Middenstand, Sabine Laruelle. Het andere dossier dat betrekking heeft op de afwijking voor zondagsrust (arbeidswetgeving) wordt ingediend bij de Federale minister van Werk, Monica De Coninck.

Door middel van de erkenning als toeristisch centrum wordt Antwerpen geprofileerd als toeristische topbestemming voor toeristen en bezoekers die op zoek gaan naar een totaalbeleving. Antwerpen is een creatieve stad, met een bruisend cultureel leven, gevarieerde uitgaansmogelijkheden, tal van historische en toeristische trekpleisters én een rijk shopping-aanbod.

Indien Antwerpen als toeristisch centrum erkend wordt, kunnen winkels in de Antwerpse binnenstad vanaf volgend najaar elke zondag hun deuren openen. Voor de succesvolle implementatie van het toeristisch centrum, zal de stad in nauw overleg met de sector en de handelaarsverenigingen het scenario verder uitwerken en implementeren.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme en middenstand