Foto-expo in Maagdenhuismuseum illustreert het belang van sociale fotografie

Op 15 december 2014

Afgelopen weekend ging een tijdelijke tentoonstelling in het Maagdenhuismuseum van start: ‘Ontheemd. 150 jaar sociale fotografie’. Met een beknopte geschiedenis en een foto-expo van acht hedendaagse fotografen blikt de tentoonstelling terug op 150 jaar sociale fotografie.

De tentoonstelling ‘Ontheemd. 150 jaar sociale fotografie’ is te bezichtigen van 13 december 2014 tot en met 28 juni 2015. Ze onderzoekt hoe mensen ‘ontheemd’ raken: oorlog, gedwongen uithuiszettingen, armoede en illegaliteit ... Sociale ontwrichting heeft vele gezichten. De expo brengt verleden en heden in beeld, met foto’s van acht hedendaagse nationale en internationale fotografen.

Maatschappelijk engagement

"Sociale fotografie laat ons niet alleen stilstaan en nadenken over samenlevingsproblemen. Het kan ook voor maatschappelijke verbetering zorgen." Franklin van Hees, curator van de expo ‘Ontheemd’.

Sociale fotografie beïnvloedde publieke opinies en zorgde voor maatschappelijke verbetering zoals de eerste wetten op kinderarbeid in Amerika. Ook vandaag is en blijft het genre belangrijk, kan ze dingen aanklagen of helpen om iets op een andere manier te lezen en verduidelijken. Ze is altijd geëngageerd.

Geschiedenis

"I have constraints that are much stronger than any journalist ethics. For me, morals and style are one." Luc Delahaye, fotograaf.

Wie het heden wil begrijpen, kan maar beter beginnen met de geschiedenis te bestuderen. De expo duikt dan ook in de geschiedenis van de sociale fotografie en toont werk van enkele belangrijke fotografen van toen, onder andere van de Amerikaan Lewis Hine. Ze wilden via hun werk de leefomstandigheden verbeteren voor de kwetsbaarsten en armsten.

Daarnaast komen acht hedendaagse nationale en internationale fotografen aan bod: Bert Danckaert, Luc Delahaye, Alexander Eerofev, Seba Kurtis, Boris Mikhailov, Franklin van Hees, Stef Renodeyn en Fazal Sheikh. De foto-expo is een samenwerking met het Fotomuseum Antwerpen (FOMU), het M HKA en vzw Agorakring.

Praktisch

Van zaterdag 13 december 2014 tot en met zondag 28 juni 2015

Maagdenhuismuseum - Lange Gasthuisstraat 33, 2000 Antwerpen

Prijs: 7 euro (zie tarieven op de website)