GM laat 2600 werknemers vallen als een baksteen

Op 21 januari 2010

N-VA-voorzitter Bart De Wever betreurt de beslissing van GM om Opel Antwerpen te sluiten en voelt mee met de getroffen werknemers.

Bart De Wever: “Dit is een drama voor alle 2.600 werknemers bij Opel Antwerpen, net zoals voor al die andere mensen die reeds hun job zijn kwijtgespeeld in andere bedrijven en de mensen die straks wellicht ook getroffen zullen worden bij de toeleveranciers van Opel Antwerpen. Dit is een zwarte dag voor Antwerpen. Wat het hier extra pijnlijk maakt, is het feit dat de directie van GM nu al maanden met de voeten van deze werknemers speelt. Eerst zaait men twijfels, vervolgens creëert men hoop en houdt men iedereen aan het lijntje en uiteindelijk laat men hen vallen als een baksteen. Ik heb enorm veel bewondering voor al die werknemers die in die moeilijke omstandigheden toch zijn blijven werken. De vakbonden hebben zich in dit bedrijf altijd constructief opgesteld. De Vlaamse regering, zowel de vorige als de huidige, heeft steeds haar uiterste best gedaan om dit bedrijf alsnog te redden, maar die inspanningen hebben helaas niet geholpen.

Vlaams parlementslid en ondervoorzitter van de commissie Economie Matthias Diependaele (N-VA) vindt dat GM haar woord gebroken heeft. GM had aan ex-premier Verhofstadt nog beloofd om de productie van enkele terreinwagens aan Opel Antwerpen toe te wijzen. Hij roept de Vlaamse regering nu op om nu alle hens aan dek te zetten om deze werknemers voort te helpen.

Matthias Diependaele: “We moeten nu afwachten wat de onderhandelingen tussen directie en vakbonden nog kunnen opleveren: we mogen GM hier niet zomaar mee laten wegkomen. Intussen roep ik de Vlaamse regering en in het bijzonder minister-president Kris Peeters en minister van Werk Philippe Muyters op om alles in gereedheid te brengen om de getroffen werknemers op te vangen en te helpen in hun zoektocht naar een nieuwe job.