Nieuwe N-VA'ers willen meer macht in eigen district

Op 13 december 2011

N-VA heeft de voorbije weken getoond dat het ook sterk wil staan in de Antwerpse districten. Tijd om de twee nieuwe aanwinsten, ex-Open VLD'er Kristof Bossuyt (35) districtsraadslid uit Wilrijk en voormalig Ekers CD&V-districtsschepen Koen Palinckx (42), samen te brengen voor een gesprek. 'Goed, want we kennen elkaar eigenlijk ook niet', luidt het. Vincent Verbruggen

Bossuyt en Palinckx komen dan misschien van een andere partij, ze hebben wel dezelfde idee over hoe Antwerpen omgaat met zijn districten. 'Stiefmoederlijk', luidt het. 'Het decentralisme is blijven steken uit vrees voor de opkomst van het Vlaams Belang. Sinds 2006 had de stad meer bevoegdheden en middelen aan de districten moeten geven. Burgmeester Patrick Janssens (SP.A) wil de touwtjes in handen houden en CD&V en Open VLD laten betijen. Wij hebben alleen adviesbevoegdheid. De stad beslist voor ons terwijl Ekeren en Wilrijk andere behoeften hebben dan pakweg de Polder-streek. Al moet niet alles worden overgeheveld naar de districten. Bij N-VA geloven ze wel in de decentralisatie. Een standpunt dat het ook nationaal verdedigt', zegt Bossuyt.

Het stadscollege luistert toch naar jullie grieven? 'De districten hebben over de partijen heen voorstellen gedaan over wat voor hen moet veranderen. Het college heeft daar naar geluisterd. Daarmee is alles gezegd. Er waren halve engagementen aangegaan, maar daar is niets van in huis gekomen', luidt het.

'De politie spreekt bijvoorbeeld met wijkcomités, maar met de districtsleden mogen ze geen contact hebben van Janssens. Bij lokale campagnes zijn we verplicht de voorschriften van de stad te volgen, want de stralende A staat natuurlijk synoniem voor de burgemeester. Om het wapen en de vlag van de districten te mogen veranderen, was zelfs een Vlaams decreet nodig. Voor het beveiligen van straten moet eerst de gemeenteraad haar goedkeuring geven. Dat heeft veel tijdverlies tot gevolg. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.'

Al moet hieraan worden toegevoegd dat de politie niet wordt geregeld per district, maar per zone en de districtsraad wordt wel degelijk uitgenodigd voor overleg door de politiezones.

Koen, vorige week maandag maakte CD&V bekend dat ze een stadslijst gaan vormen met SP.A. Enkele dagen later stap jij op. Daar moet je toch langer over hebben nagedacht. 'De stadslijst was de druppel te veel. Ik ga niet altijd akkoord met nationale beslissingen. De CD&V is bijvoorbeeld al twee keer in een regering gestapt zonder Vlaamse meerderheid, maar daarvoor verlaat ik de partij niet. Dat twee politici (Heylen en Van Peel, nvdr.) hun postje willen houden voor een onnatuurlijk verbond in Antwerpen, dat kan echt niet. Daarom ben ik na achttien jaar opgestapt.'

'De districten zijn niet vrij, het is meer van red je eigen vel. Dat zou kunnen lukken, maar dan moet je daar in investeren en geen stedelijke koepelcampagne voeren. De CD&V'ers moeten in de districten tegen de kiezer zeggen, stem voor de stadslijst maar in het district mogen jullie niet voor SP.A stemmen, want wij zijn beter. Dat krijg je niet verkocht. Een Ekerenaar is een Ekerenaar. Antwerpen is voor ons ver van ons bed', beluist Koen Palinckx.