Nieuwe gymhal in Ekeren

Op 19 december 2014

Aan het Hagelkruispark in Ekeren verrijst tegen 2017 een gloednieuwe gymhal. Hiervoor werkten Sporting A en het district Ekeren al samen met de drie sportverenigingen die gebruik zullen maken van de accommodatie. Vandaag bevestigt ook het district Ekeren zijn financiële engagement voor dit project. Met deze extra gymhal wordt de omgeving van het Hagelkruispark, waar nu al openluchtsportcentrum en zwembad De Schinde gelegen zijn, nog een grotere sportsite.

Sporting A wil zo veel mogelijk Antwerpenaars aan het bewegen krijgen. Hiervoor wil de stad moderne en aangepaste sportaccommodaties voorzien voor de verschillende Antwerpse sportverenigingen. Naast de bouw van enkele multifunctionele sporthallen zoals sporthal Het Rooi 2 en Wilrijkse Plein is er ook nood aan sportspecifieke infrastructuur, zoals bv. een gymhal.

De Ekerse turnclub Deugd en Moed had al langer plannen om een gymhal te bouwen. Zij vroegen hiervoor aan de stad een geschikte locatie. Na onderzoek door verschillende stadsdiensten, blijkt dat het Hagelkruispark de beste locatie is voor de inplanting van deze gymhal. Het Hagelkruispark grenst aan het stedelijke zwembad en openluchtsportcentrum De Schinde met een voetbalveld en een atletiekpiste. In de nieuwe gymhal zullen de drie sportverenigingen worden gecentraliseerd: turnclub Deugd & Moed, voetbalclub FC Vaso en atletiekclub Break. Elke sportvereniging krijgt een deel van het gebouw ter beschikking, waaronder elk een eigen clublokaal.

Sporting A, het district Ekeren en de drie sportverenigingen hadden hun samenwerking voor dit project al bevestigd. Vandaag bevestigt district Ekeren bovendien met een collegiale brief zijn engagement nog eens extra in de vorm van een financiële ondersteuning van
100 000 euro voor de omgevingsaanleg rond het nieuwe gebouw. Met deze toezegging geraakt het totale kostenplaatje voor de gymhal, dat op bijna 2 900 000 euro neerkomt, helemaal rond. Naast stad en district dragen ook de clubs financieel bij.

Timing

Het voorontwerp ligt ondertussen vast. De voorlopige verdere timing van het project loopt als volgt:

start bouwwerken – februari 2016

oplevering van het gebouw – maart 2017. Vanaf dan kunnen de sportverenigingen starten met de inrichting van de cafetaria’s en het plaatsen van de gymtoestellen.

ingebruikname van het gebouw – augustus/september 2017, bij de aanvang van het nieuwe sportseizoen

Verantwoordelijken: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport - Sabine Coene, districtsschepen voor sport - Ludo Van Reusel, districtsschepen voor openbaar domein