Uitbreiding zone 30 over heel Antwerpen

Op 12 december 2014

Tegen midden 2018 zal in alle woonwijken van de stad Antwerpen een maximumsnelheid van 30 km per uur gelden. De stad wordt zo veiliger en aangenamer voor alle weggebruikers. Minder snel rijden verlaagt immers het risico op ongevallen, er is minder verkeerslawaai en de leef- en woonkwaliteit in de stad verhoogt.

In het verkeersveiligheidsplan voor de volgende vijf jaar stelt het Antwerpse stadsbestuur dat alle woonwijken tussen grote verkeersassen geleidelijk aan zone 30 zullen worden. Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de verkeersveiligheid van alle weggebruikers, en in het bijzonder de veiligheid van voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten moet ook leiden tot een betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.

Gefaseerd

Het schepencollege keurde een plan van aanpak goed voor een gefaseerde invoering van nieuwe zones 30. De stad Antwerpen kent vandaag al tientallen zones 30 op haar grondgebied (inclusief de volledige binnenstad). Op basis van een eerste inschatting komen nog ruim 60 verblijfsgebieden/woonwijken in aanmerking om te worden afgebakend en gereglementeerd als een ‘zone 30’. In elk district zullen minimaal twee nieuwe zones 30 per jaar worden geïmplementeerd. A rato van 20 nieuwe zones per jaar zullen alle verblijfsgebieden in de stad Antwerpen tegen midden 2018 op het terrein afgebakend en gereglementeerd zijn als een zone 30.

Integraal

Per district wordt telkens het ‘aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer’ voor de zones 30 en de zones 30 in schoolomgevingen aangepast en ter goedkeuring voorgelegd aan het college. De doorlooptijd van deze formele procedure per aanvullend verkeersreglement bedraagt minimaal 5 maanden.

Per nieuwe of uitgebreide zone 30 wordt een signalisatieplan opgemaakt dat aangeeft waar er nieuwe signalisatie moet worden aangebracht en welke signalisatie moet worden weggenomen.

Per zone zullen van meet af aan ook knelpuntlocaties worden aangegeven waar snelheidsbeperkende voorzieningen (verkeersdrempels, wegversmallingen,…) noodzakelijk of wenselijk zijn. Met deze aanbevelingen kunnen districten aan de slag om hun nieuwe zones 30, na afbakening, geleidelijk verder in te richten.

Samen met de lokale politie zal de stad bekijken welke preventieve en/of repressieve acties er rond snelheidshandhaving in de zones 30 haalbaar en realistisch zijn.

Daarnaast wordt er een communicatieplan uitgewerkt om bewoners en weggebruikers goed te informeren over de uitbreiding/invoering van een zone 30-gebied en om chauffeurs aan te moedigen om zich aan de snelheidsregel van maximum 30 km/u te houden.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever; Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein