Absolute recordeditie voor negende Fortengordel: 12.000 bezoekers!

Op 22 mei 2017, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Groen, Parken, Recreatie

Ruim 12.000 bezoekers brachten vandaag een bezoek aan één van de 25 locaties van de Fortengordel van de provincie Antwerpen. Dat maakt van de 9de editie een absolute recordeditie, mede te danken aan het mooie weer en het recordaantal deelnemende forten. Onder de slogan ‘Forté’ heroverde het publiek niet alleen de historische forten in en rond Antwerpen, maar ontving ook het gevarieerde muziekaanbod enthousiast applaus.

Op 25 locaties (23 forten, 1 schans en één museum) heroverden bezoekers vandaag de forten in en rond Antwerpen. De provincie Antwerpen organiseert dit jaarlijks weerkerend evenement voor de 9e maal, om de forten van de binnen- en buitengordel in de kijker te zetten. Het enthousiaste publiek kon genieten van een zeer gevarieerd aanbod interessante activiteiten.

Verrassende toppers
De forten van Kapellen, Wommelgem en Borsbeek behaalden met telkens meer dan 1.000 bezoekers elk een heel mooi resultaat en sluiten meer dan tevreden deze avond de poorten. Nieuwkomer Lillo trok 300 nieuwsgierigen, het Gunfire museum in Brasschaat 450 en het fort van Stabroek, dat de twintigste verjaardag van Stafort viert, maar liefst 800.

Gedeputeerde Luk Lemmens is tevreden over deze 9e editie. “Deze geweldige opkomst en de tevredenheid van de mensen, die op deze stralende en zomerse dag massaal de weg naar de forten vonden, bevestigen dat dit erfgoed springlevend is. Mensen konden ontdekken dat de forten het hele jaar door ruimte maken voor tal van hedendaagse activiteiten en steeds meer uitgroeien tot betekenisvolle centra in hun gemeenten. Tegelijkertijd kwamen ze in contact met het verhaal van de wereldoorlogen en de rol van deze forten. In dat opzet zijn we zeker geslaagd. Deze recordeditie bewijst dat we geslaagd zijn in ons opzet, het enthousiasme rond de forten groeit jaar na jaar. Met de fietsbrochure ‘Herover de Forten’ kunnen mensen trouwens heel het jaar door op ontdekking gaan langs de forten.”

De forten in en rond Antwerpen zijn een blijvende herinnering aan Wereldoorlog I. Anno 2017 groeien de forten echter steeds meer uit tot unieke locaties met een actuele invulling als activiteiten-, cultureel of verenigingscentrum of als park- of natuurgebied. De gevarieerde programmatie bood elk fort de mogelijkheid zijn specifieke eigenheid sterk in de verf te zetten. Onder de noemer Forté genoot het publiek bovendien van een ruime selectie aan muzikale acts van veelal jonge en lokale talenten.

Luk Lemmens kijkt al vooruit: “Na dit succesvolle resultaat kijk ik met vertrouwen uit naar de 10de editie van de Fortengordel in 2018. Daar past misschien een extra feestelijk tintje bij, 100 jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Ik ben ook benieuwd naar de resultaten van de publieksenquête die vandaag in meer dan 10 forten is uitgevoerd. Die feedback van onze bezoekers nemen we absoluut mee in de organisatie van de Fortengordel 2018”.

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Cultuur, Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit