Al 95 sluikstorters betrapt in minder dan drie weken

Op 28 juli 2017

In de eerste helft van juli hebben 95 sluikstorters in Deurne een proces-verbaal gekregen op basis van camerabeelden. Eén man is zelfs zeven keer in drie weken betrapt. “Een signaal dat we sluikstorten niet ongestraft laten”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA).

Eind juni werden in Deurne 21 nieuwe veiligheidscamera's geplaatst. Dertien daarvan waren al vanaf het begin van deze maand operationeel. Ook de rest van de camera's is ondertussen in gebruik genomen.

Van 1 tot en met 19 juli werden in totaal 95 mensen door het oog van de camera betrapt op sluikstorten. “34 mensen op heterdaad. In de andere gevallen hebben we nog bijkomend onderzoek moeten doen om de sluikstorters te identificeren. Deze mensen hebben allemaal een proces-verbaal gekregen”, zegt Bart De Wever.

Ter vergelijking. In 2016 kregen 392 mensen in Deurne een pv wegens sluikstorten na betrapping. “Met de dertien camera's die begin juli operationeel waren, zijn we er dus in geslaagd om bijna een kwart van het aantal pv's van vorig jaar voor sluikstort te behalen.”

Zwarte punten

Sommige mensen bakken het wel heel bruin. Eén man werd maar liefst zeven keer betrapt op sluikstorten tijdens deze periode. Een andere man, die met een bestelwagen spullen ophaalt, werd er dan weer op betrapt dat hij op verschillende plekken in Deurne afval achterliet.

“Ook in andere delen van de stad worden camera's ingezet om sluikstorters te betrappen”, gaat de burgemeester verder. “Dit moet een signaal zijn dat mensen niet ongestraft afval en andere troep op straat kunnen achterlaten. Er mag geen gevoel van straffeloosheid zijn voor dergelijke overlast.”

In Deurne zijn het Wim Saerensplein, de omgeving van de Ter Heydelaan en de Lakborslei zwarte punten als het om sluikstorten gaat. “Het is dan ook vooral op die plekken dat we extra controleren op sluikstort, maar ook in andere delen van het district volgen we de situatie op”, zegt De Wever.

Merksem volgt

In stadsdelen waar al langer camera's hangen, werden in het verleden ook al op die manier sluikstorters betrapt. Het stadsbestuur gaat ondertussen verder met het uitrollen van een netwerk van veiligheidscamera's. “Op dit moment onderzoeken we op welke plekken in Merksem we het best camera's kunnen plaatsen. Dat gebeurt onder meer in overleg met de politie. Ook de Tentoonstellingswijk op het Kiel staat in een latere fase nog op het programma”, vervolgt de burgemeester.

De eerste veiligheidscamera's doken op onder het vorige stadsbestuur. De bestuursploeg van burgemeester Bart De Wever heeft het aantal camera's verder uitgebreid.

Onder meer in het Schipperskwartier, de studentenbuurt, Linkeroever en een aantal pleinen in Borgerhout zijn er de jongste jaren camera's geïnstalleerd. Jaarlijks trekt het stadsbestuur 900.000 euro uit voor het plaatsen van nieuwe veiligheidscamera's.

patrick van de perre ■ Gazet Van Antwerpen 28/07/17