Antwerpen voert duidelijke richtlijnen in voor veiligheid langs het water

Op 23 december 2016

Vandaag keurde het Antwerpse stadsbestuur een duidelijk kader van richtlijnen goed voor de veiligheid langs het water aan dok- en kaderanden in stedelijk gebied.

Antwerpen is een echte stad aan de stroom. De hechte band van de stad met de Schelde en de stadshaven wil het stadsbestuur de volgende jaren versterken; door de verdere ontwikkeling van het Eilandje, en ook door het nieuwe masterplan voor de heraanleg van de Scheldekaaien. De dokranden langs het water op het Eilandje of de Scheldekaaien zullen vaker gebruikt worden om er te vertoeven, te wandelen, te fietsen, te sporten of te spelen. Naast een stedelijke functie dienen de dokranden ook voor het aanmeren van schepen, wat  de beleving van Antwerpen als havenstad versterkt.

Om de veiligheid langs het water in stedelijk gebied te verhogen, keurde het stadsbestuur nu duidelijke richtlijnen goed voor de inrichting van openbaar domein langs het water en de veiligheid van het stadshavengebied.

Visie op hekwerk langs het water

Hekwerk aan waterranden kan een reddingspoging bemoeilijken of een vals gevoel van veiligheid creëren. In stadshavengebied kan het ook gevaarlijk of hinderlijk zijn bij het aanmeren van schepen. Het uitgangspunt is daarom om geen vast hekwerk langs het water te voorzien.

Op specifieke plaatsen met een verhoogd risico zullen wel hekwerk of andere vaste afscheidingen zoals ballenvangers geplaatst worden. Het gaat dan om sport- en spelterreinen, om plaatsen zonder aanmeerfunctie waar frequent evenementen plaatsvinden, om plaatsen met smalle doorgangen (bv. aan de Tavernierkaai) en in de bedieningszone rond sluizen (bv. rond de Kattendijksluis). In de buurt van pontons, steigers en andere constructies in het water gelden de veiligheidsregels voor hoogteverschillen in het openbaar domein. Zo wordt vanaf een bepaald hoogteverschil in een valbeveiliging (hek of balustrade) voorzien.

Bij tijdelijke evenementen langs het water wordt aan de initiatiefnemer altijd gevraagd gepaste veiligheidsmaatregelen te treffen en indien nodig in afsluitingen te voorzien.

Toepassing richtlijnen

Deze richtlijnen zullen voortaan toegepast worden bij alle toekomstige ontwerpen in stedelijk gebied. Daarnaast wordt ook een evaluatie opgemaakt van de bestaande en reeds aangelegde dokranden zodat de richtlijnen waar nodig zullen toegepast worden.

Een eerste concrete maatregel betreft het plaatsen van hekwerk ter hoogte van de jachthaven Willemdok. Hier liggen de steigers dicht bij de dokrand, wordt niet meer aangemeerd en vinden frequent evenementen plaats waardoor een permanent hek geplaatst kan worden.

Zone van 10 meter rond de dok- en of kaairand

De zone van 10 meter rond de dok- of kaairand krijgt een specifieke inrichting om de veiligheid te verhogen. Zo wordt onder meer binnen deze zone een strook van minstens 5 meter obstakelvrij gehouden voor bereikbaarheid van hulpdiensten. Er wordt binnen deze zone een duidelijk leesbare strook in ruwer materiaal aangelegd en waar mogelijk straatmeubilair geplaatst om fietsers en voetgangers aandachtig te maken voor de nabijheid van water. Dat verscherpt de individuele opmerkzaamheid.

Extra reddingsmiddelen

De stadshavendienst beschikt sinds kort over een RIB (reddingsvaartuig) dat ingezet wordt voor de controle van het stadshavengebied. Zo kan de stad door meer toezicht op het water nog sneller reageren op een incident. Alle medewerkers van de stadshavendienst krijgen een opleiding om eerste hulp te kunnen bieden. Ook bij grote evenementen staat de stadshavendienst en/of de brandweer steeds standby met het reddingsvaartuig.

De voorbije maanden inventariseerde de stadshavendienst ook alle bestaande reddingsmiddelen zoals trappen, ladders en reddingsboeien. Op korte termijn wordt waar nodig in bijkomende reddingsmiddelen voorzien.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever