Antwerpse creatieve opleidingen stellen tentoon - Ontmoet vandaag de Meesters van morgen

Op 9 juni 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Technologie en innovatie

De stad Antwerpen zet dit jaar haar lokale creatieve talent in de kijker, met Born in Antwerp. Naast een druk programma in het Hoofdkwartier staan er deze zomer heel wat tentoonstellingen en events op de planning. Zo stellen de studenten van de Antwerpse creatieve opleidingen momenteel hun eindwerken tentoon.

SHOW2016 en PARCOURS
Het jaarlijkse afstudeerdefilé van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen is een groot modefeest dat 5000 toeschouwers van over de hele wereld bijeen brengt. Liefhebbers, fashionista’s, fabrikanten, oud-studenten, designers, stijlbureaus en journalisten vinden elk jaar de weg naar het belangrijkste modedefilé in ons land. Dit jaar vindt de show plaats op 10 en 11 juni in de Parkloods van Park Spoor Noord.

Ook deze keer biedt de Modeafdeling het publiek een exclusieve blik op het creatieve proces van de studenten, op ‘PARCOURS’. Op het Eilandje kan iedereen een levendige route volgen langs de installaties van de masterstudenten. Bezoekers krijgen op  11 en 12 juni de kans om de silhouetten van dichtbij te bestuderen en het concept van elke collectie volledig te ontdekken. Een unieke gelegenheid, want normaalgezien krijgen enkel juryleden en headhunters dit te zien.

Praktisch

SHOW2016

Vrijdag 10 en zaterdag 11 juni, telkens om 20 uur

Parkloods Park Spoor Noord, Damplein 28, Antwerpen

Tickets: 15 of 35 euro, via www.antwerp-fashion.be

PARCOURS

Zaterdag 11 en zondag 12 juni, van 11 tot 18 uur

Hoofdkwartier, Kattendijkdok-Oostkaai 21 en andere locaties op het Eilandje

Tickets: 15 euro, via www.antwerp-fashion.be

Persverantwoordelijke: David Flamée, david.flamee [at] sketch.be

Capital-M
Voor  de allereerste keer presenteren alle masters van Sint Lucas Antwerpen en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen hun afstudeerprojecten in één gezamenlijke tentoonstelling, in samenwerking met het district Antwerpen. Het thema is ‘Capital-M’, de verbeelding van een vrije stad die een nieuwe generatie kunstenaars en ontwerpers in de schijnwerpers zet.

Op de tentoonstelling gaan meer dan 100 studenten uit 11 verschillende disciplines bewust en onbewust de dialoog aan met elkaar én met het publiek. Door de afstudeerprojecten opzettelijk door elkaar te presenteren worden de  zichtbare en onzichtbare verbanden tussen de werken, de opleidingen en de scholen aan het licht gebracht. Het gaat om de afdelingen Grafisch ontwerp, Vrije Kunsten, Juweelontwerp en Edelsmeedkunst van Sint Lucas Antwerpen. Voor de Koninklijke  Academie Schone Kunsten Antwerpen doen de afstudeerrichtingen Fotografie, Grafisch ontwerp, Juweelontwerp en Edelsmeedkunst, Mode, Theaterkostuum, Vrije Kunsten Beeldhouwkunst, Vrije Kunsten In Situ3, Vrije Kunsten Schilderkunst, Vrije Kunsten en Vrije grafiek mee.

Vier professionele kunstenaars stippelden een route uit doorheen deze ‘stad’. De routes van Sara Weyns, Guy Rombouts, Kessel Kramers en Thomas Widdershoven nemen de bezoeker mee langs de werken die hen het meest fascineren.

Praktisch

• Van 25/6 tot 10/7, van 11 tot 18 uur
  •  Parkloods, Park Spoor Noord, Damplein 28, Antwerpen
  •  Gratis

Meer info op www.capital-m.be

Nog meer meesters

Er zijn nog heel wat meer afgestudeerde Antwerpse ‘meesters’ die hun eindwerken tentoonstellen. Ook de studenten woordkunst, kleinkunst, theater, jazz, theater-en kostuumontwerp, dans, kleinkunst, multimedia- en communicatietechnologie, grafische en digitale media, fotografie, architectuur, interieurarchitectuur, productontwikkeling, grafisch ontwerp, vrije kunsten en juweelontwerp/edelsmeedkunst laten het resultaat van hun opleiding aan het grote publiek zien.

Een volledig overzicht en praktische informatie is te vinden op www.borninantwerp.be/meesters.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever