Antwerpse mobiliteit zette in 2023 positieve trend verder

Op 30 april 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Zoals elk jaar zet Slim naar Antwerpen de belangrijkste Antwerpse mobiliteitscijfers in een overzicht. Daaruit blijkt dat de fiets in 2023 het favoriete vervoersmiddel bleef over de hele lijn. Daarnaast bleef het aanbod aan alternatieven groeien, met extra deelfietsen, -steps en -auto's. Alle deelmobiliteit samen was afgelopen jaar zelfs goed voor bijna 10 miljoen ritten. Om al die verplaatsingen zo vlot en veilig mogelijk te faciliteren, investeerde de stad verder in fietsinfrastructuur, parkings en publieke laadpunten.  

Net zoals het voorgaande jaar was de fiets in 2023 het meest populaire vervoersmiddel voor Antwerpenaren. 39,8% van de Antwerpenaren gaat met de fiets naar het werk, 50,1% naar school en 42,2% naar een activiteit in de vrije tijd. Daarmee scoort de fiets hoger dan elk ander vervoersmiddel in de modal split. De auto blijft wel de tweede keuze naar het werk (38,6%) en in de vrije tijd (33,8%). Voor scholieren is na de fiets het openbaar vervoer (27,8%) de meest populaire keuze. 

Aanbod en ritten 

Zowel het aanbod van deelmobiliteit als het aantal ritten dat ermee gebeurt, groeide in 2023. Stad Antwerpen telde eind vorig jaar 4.310 Velo-deelfietsen, 1.210 andere deelfietsen, 2.900 deelsteps en 1.487 deelauto's. Ook het aantal vergunde taxi’s steeg, naar 621. Een hoger aanbod gaat altijd hand in hand met een hoger gebruik, waardoor alle deelmobiliteit samen in 2023 goed was voor bijna 10 miljoen ritten. Daarvan gebeurde meer dan 90% met een deelfiets of -step. In totaal werkten 119 partnerbedrijven vorig jaar samen met Slim naar Antwerpen aan duurzame mobiliteit met deelvoertuigen, apps, leasingplatformen, flexplekken, en een meer milieuvriendelijke en efficiënte logistiek.  

Infrastructuur 

Stad Antwerpen bouwde in 2023 verder aan een verbeterde infrastructuur. De stad telt intussen in totaal 767 kilometer trage wegen waar geen gemotoriseerd vervoer mag komen, waaronder 583 kilometer fietsinfrastructuur en 21,7 kilometer fietsstraten. Ook in elektrisch rijden investeert de stad. Eind vorig jaar kon je in Antwerpen terecht bij 1.501 publieke laadpunten, waarvan 32 snelladers. Om de parkeerdruk op straat te verminderen, blijft stad Antwerpen investeren in buurtparkings. In 2023 waren er in de stad 63 buurtfietsenstallingen en 35 buurtparkings, goed voor 1.633 fietsstaanplaatsen en 1.567 autostaanplaatsen. Rond de stad kunnen reizigers terecht in 5.089 parkeerplaatsen in de Park and Rides. 

Samenwerking met werkgevers 

Stad Antwerpen had in 2023 een nauwe samenwerking met 147 Antwerpse werkgevers, met in totaal 71.183 werknemers. Slim naar Antwerpen voerde bij 8 bedrijven in 2023 een diepgaande mobiliteitsscan uit, goed voor antwoorden van 2.629 werknemers. In 2023 hebben 631 werknemers alternatieve vervoersmodi uitgetest gedurende een proefperiode van 1 maand. De meerderheid van hen koos vervolgens voor een duurzame verplaatsing in de toekomst. 

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: "Deze cijfers illustreren een gedragsverandering op het vlak van mobiliteit die plaatsvindt in Antwerpen. Inwoners en bezoekers kunnen kiezen uit een brede selectie aan vervoersalternatieven om zich te verplaatsen en maken daarvan volop gebruik. Die opties onderbouwen we met kwalitatieve infrastructuur, werken we uit met partners en ondersteunen we door te sensibiliseren. Zo gaan we met z’n allen samen steeds slimmer naar Antwerpen."

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is