Architectenwoning Walter Van den Broeck en De Roma winnen de tweede editie van Het Schoonste Gebouw van Antwerpen

Op 25 september 2017

Architectenwoning Walter Van den Broeck en De Roma mogen zich twee jaar lang ‘Het Schoonste Gebouw’ van Antwerpen noemen. Het kleinschalige privé-initiatief Architectenwoning Walter Van den Broeck wist de vakjury sterk te bekoren en werd door haar uitgeroepen tot Het Schoonste Gebouw 2017. De Roma wist meer dan de helft van de totaal uitgebrachte stemmen in de wacht te slepen en is dus duidelijk de publiekslieveling. Beide winnaars krijgen een prijs van 4000 euro. 14.806 mensen brachten hun stem uit. Hieruit werden negen erfgoedliefhebbers geloot die een overnachting voor twee in de Antwerpse B&B Bayt-al Andalus winnen. De tweede editie van Het Schoonste Gebouw was een groot succes.

Vandaag vond in het gerestaureerde en herbestemde Havenhuis de prijsuitreiking plaats van Het Schoonste Gebouw 2017. Schepen Van de Velde vertelt: “Met deze Antwerpse monumentenprijs wil de stad initiatieven voor het behoud en de herbestemming van panden met erfgoedwaarde in de stad belonen. Bovendien zijn de kandidaten interessante voorbeelden voor iedereen die inspiratie zoekt om een bestaand gebouw te restaureren of renoveren. Een doelstelling die we extra in de verf zetten door de winnaars te vieren in deze voormalige brandweerkazerne die met de restauratie en toevoeging door de toparchitecte een nieuwe trekpleister is geworden in Antwerpen.”

Vakjuryprijs – Architectenwoning Walter Van den Broeck

De vakjury koos Architectenwoning Walter Van den Broeck als Het Schoonste Gebouw. Architect Walter Van den Broeck ontwierp deze modernistische woning in 1927 voor zijn ouders in combinatie met een appartement en werkruimte voor zichzelf. Architectenbureau Rooilijn overtuigde de juryleden omdat het resoluut koos voor het behoud van de aanwezige erfgoedelementen en voor een toevoeging van nieuwe elementen in de lijn van het oeuvre van Walter Van den Broeck. Met een eenvoudige doorkijk kreeg het gebouw een ruimtelijkheid die het leefbaar maakt naar hedendaagse normen. Hierdoor vormt het volledige gebouw qua vorm, volumes, materialen en kleuren een zeer harmonieus geheel. Het project verzoent erfgoedwaarde met hedendaags wooncomfort en laat het potentieel van een privéwoning als onroerend erfgoed zien zonder de sfeer van het modernisme weg te stoppen.

Publiekslieveling

In het voorjaar reageerden vijftien kandidaten op de oproep die de stad Antwerpen gelanceerd had. Hiervan werden er vijf geselecteerd door de vakjury. Sinds midden augustus kon elke kandidaat campagne voeren om het hart van het publiek voor zich te winnen. De Roma kon maar liefst 8208 mensen overtuigen van haar restauratieproject.

De Roma werd in 1927 gebouwd als schouwspelzaal met appartementen. Na 20 jaar leegstand brachten vrijwilligers het gebouw in art-decostijl vanaf 2003 weer tot leven dankzij jaren van kleine en grote herstellingswerken. In 2015 volgde een grondige restauratie van de gevels, daken en het interieur van Kinema Roma en de aanpalende appartementen. De Roma is als volksschouwburg uniek in zijn soort. 400 vrijwilligers werken dagelijks mee om de voorstellingen en concerten mogelijk te maken. Hun betrokkenheid is gigantisch waardoor zij vandaag de ambassadeurs zijn van een levend monument. Als bezoeker ervaar je nog steeds de magie en de nostalgie van de majestueuze film- en variétézaal van weleer.

In totaal werden 14.806 stemmen uitgebracht. De top drie gaat naar De Roma met 8208, Brouwerij De Koninck met 2600 en De Grote Robijn met 2355 stemmen. Mensen konden online een stem uitbrengen, op papier bij de verschillende kandidaten, tijdens de Cultuurmarkt en Open Monumentendag en bij de expostand in de stadsfeestzaal. Tijdens Open Monumentendag konden geïnteresseerden bovendien bij elk van de kandidaten eens binnen een kijkje nemen.

Negen Antwerpenaars winnen een overnachting in een Antwerpse B&B

De tweede editie is een groot succes met een stijging van 44 procent van het aantal stemmen. Uit alle stemmers werden negen personen geloot die een overnachting voor twee winnen in de Antwerpse B&B Bayt-al Andalus. Zij worden hier persoonlijk van op de hoogte gebracht.

Verantwoordelijke schepen: Rob Van de Velde, schepen voor onroerend erfgoed