DIVA zet met Gracieus art nouveau in de kijker

Op 3 mei 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Diamant, Toerisme

Nieuwe dubbelexpo in Umicore Zilverpaviljoen en Diamantpaviljoen aan de voet van het MAS

DIVA presenteert samen met de Koning Boudewijnstichting (KBS) en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) én dankzij het mecenaat van Umicore Precious Metals Refining Hoboken, een nieuwe dubbelexpositie. Na Precieus is er nu Gracieus, gewijd aan een specifieke stijlperiode, de art nouveau. Vanaf 25 mei 2016 tot en met 15 januari 2017. www.diamantmuseum.be

Tijdens de periode van de art nouveau speelde ons land een vooraanstaande en innoverende rol op het vlak van de productie van tafelzilver en bij de creatie van juwelen. De art nouveau is een bijzonder verfijnde en gracieuze stijl, waarvan architect Victor Horta (1861-1947) een van de absolute pioniers was, vooral omwille van de kenmerkende zweepslagstijl, die rechtstreeks geïnspireerd is door de natuur.
Gracieus brengt een 50-tal art nouveauobjecten, waaronder enkele absolute topstukken samen in de twee paviljoenen aan de voet van het MAS. Onder de topstukken bevinden zich onder meer zilverwerk en juwelen van Philippe Wolfers (1858-1929), die samen met Leopold Van Strydonck (1865-1939) tot de belangrijkste vertegenwoordigers van het Belgische art nouveaujuweel wordt gerekend.

Campagnebeeld
De Beethovenfries van Gustav Klimt ( 1862-1918) vormt het uithangbord voor Gracieus. De drie gratiën (centraal in het beeld) zijn geportretteerd in de typisch organische vormentaal van de art nouveau en ze verwijzen naar de drie expo-partners: KBS, KMKG en DIVA. Gustav Klimt is trouwens één van de meest prominente leden van de Wiener Secession, de Weense jugendstilbeweging. Zijn werk is onder andere te zien in het Stocletpaleis, een villa die gebouwd is naar het ontwerp van de Oostenrijkse architect Josef Hoffmann (1870-1956). Het gebouw in Sint-Pieters-Woluwe wordt beschouwd als zijn magnum opus en het sluitstuk van de jugendstil.

Gedeputeerde Luk Lemmens is enthousiast: "In afwachting van de opening van het nieuwe museum en belevingscentrum voor zilver, edelsmeedkunst en diamant brengen we met DIVA zilver- en diamantbeleving aan de voet van het MAS. De dubbeltentoonstelling in het zilver- en het diamantpaviljoen is voor iedereen gratis te bezoeken."

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Cultuur en Erfgoed