Extra parkeerplaatsen op de Bredabaan in Merksem

Op 3 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Parkeerbeleid

De stad Antwerpen vormt 4 laad-en-loszones op de Bredabaan in Merksem om tot parkeerplaatsen. Deze maatregel gaat in op 3 april en komt er op vraag van de handelaars om de parkeerdruk op deze winkelstraat te verlichten. De resterende 3 laad-en-loszones krijgen venstertijden zodat bewoners en bezoekers er ook kunnen parkeren na de winkeluren. Daardoor komen er in totaal 18 extra parkeerplaatsen vrij.

Sinds de heraanleg van de Bredabaan lagen er tussen de Nieuwdreef en de Van Aertselaerstraat geen parkeerplaatsen meer. Er waren enkel laad-en-loszones. Op vraag van de handelaars worden vanaf 3 april 4 laad- en-loszones omgevormd tot extra parkeerplaatsen voor hun klanten. Daarnaast krijgen de overige 3 laad-en-loszones venstertijden van maandag tot en met zaterdag van 9  tot 18 uur, zodat bewoners en bezoekers hier na de winkeluren ook kunnen parkeren. Om efficiënt laden en lossen te garanderen, zijn er aan elke kant van de Bredabaan zones behouden.

Filip Hebb licht toe: “Als dagbladhandelaar ben ik uiteraard blij dat er een flink aantal parkeerplaatsen in onze straat bijkomt. Klanten met de auto die bij mij iets komen kopen, hebben meestal niet veel tijd en dus ook niet om een plaats te zoeken. Minder parkeerdruk betekent meer klanten: wij juichen deze maatregel dan ook ten zeerste toe.”

Naast de omvorming van de laad-en-loszones, voerde de stad Antwerpen al andere initiatieven in om extra parkeergelegenheid te creëren voor klanten op de Bredabaan. Door het winkelstraatprincipe dienen bewoners ook parkeerretributie te betalen op de Bredabaan. Kortparkeren wordt daardoor aangemoedigd en er is meer parkeergelegenheid voor klanten. Sinds december 2016 zorgt extra parkeerbewegwijzering ook voor een vlottere signalisatie naar parkings op wandelafstand van de Bredabaan.

Schepen voor mobiliteit en middenstand Koen Kennis vult aan: “De Bredabaan opnieuw doen heropleven kunnen we als stad niet alleen. We hebben ondertussen een heel traject afgelegd samen met de handelaars en pandeigenaars. Zo zijn er in het kader van het leegstandsproject het voorbije jaar heel wat kernversterkende acties geweest om de Bredabaan positief in beeld te brengen als aantrekkelijke vestigingsplek. Met deze bijkomende parkeerplaatsen komen we tegemoet aan de vraag van de handelaars om de parkeerproblematiek aan te pakken.”

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en middenstand - Wendy Simons districtsschepen voor mobiliteit, lokale economie,middenstand, openbare werken, markten en foren