Heraanleg volledige verkeerslus tussen Kipdorp en Melkmarkt

Op 15 december 2017

Het district Antwerpen gaat de verkeerslus gevormd door de straten Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug en Wolstraat heraanleggen. Het stadscollege keurde vandaag de mobiliteitsvoorwaarden goed. Als alles loopt zoals gepland starten de werken in 2019, na de werken van de Noorderlijn.

Paul Cordy, districtsvoorzitter district Antwerpen: “Na de heraanleg zullen de straten in de lus vernieuwde rioleringen, meer voetgangersruimte en groen en betere tramhaltes hebben.” Koen Kennis, schepen voor mobiliteit, vult aan: “Deze ingrepen verbeteren bovendien het fietscomfort en de verkeersveiligheid. Er wordt een fietspad aangelegd en een nieuwe fietsroute gecreëerd van de Rooseveltplaats tot aan de Grote Markt. Zo kunnen fietsers de drukke Meir-as vermijden. Ook zal de nieuwe verkeerssituatie een betere aansluiting vormen met het nieuwe Operaplein ter hoogte van de Kipdorpbrug.”

Mobiliteit
Op het vlak van mobiliteit zorgt de heraanleg voor enkele belangrijke wijzigingen:

De straten ten westen van de Sint-Katelijnevest worden als zone 30 ingericht. Ten oosten ervan worden ze ingericht als een woonerf dat aansluit op het voetgangersgebied in de binnenstad en het toekomstig woonerf in de Lange Koepoortstraat.  
De rijrichting van de volledige lus wordt omgedraaid en auto- en tramverkeer rijdt gemengd.
Binnen de zone 30 worden verschillende parkeerplaatsen en/of laad- en loszones voorzien.
Fietsers krijgen enkelrichtingsfietspaden binnen de zone 30.
Voor de voetgangers komen er aan weerszijden bredere voetpaden.

Tramhaltes
De tramhaltes wijzigen in functie van de spreiding en de beschikbare ruimte. Er komen integraal toegankelijke haltes nabij het kruispunt Kipdorp/Sint-Jacobsstraat, nabij het kruispunt Lange Nieuwstraat/Sint-Jacobsstraat en in de Korte Nieuwstraat. Dit betekent dat de halte gemakkelijk bereikbaar is en gebruikt kan worden door rolstoelgebruikers, slechtzienden en ouders met kleine kinderen in een buggy. De bestaande halte in de Wolstraat kan eventueel nog behouden blijven, maar daar is de ruimte te krap om ze integraal toegankelijk te maken. Verder zijn er plannen om aan elke halte blindengeleiding op de stoep te voorzien.

Aanpassingen voor brandweer
Ter hoogte van de brandweerkazerne aan de Sint-Jacobsmarkt wordt plaatselijk een verbreding van de rijweg voorzien voor het in- en uitrijden van de brandweervoertuigen. De verkeerslichten op het kruispunt Kipdorp worden afgesteld op interventies vanuit de brandweerkazerne, zodat de voertuigen indien nodig tegen de richting kunnen uitrijden.

Parkeerplaatsen
In de huidige planning verschuift de parkeerbalans van 55 plaatsen in de bestaande toestand naar 34 plaatsen in de nieuwe toestand. De parkeerplaatsen maken ruimte voor de brandweer, de fietspaden, de tramhaltes en het voetgangersgebied. Er zullen in totaal zo’n 20 inheemse bomen worden bijgeplant op de plaatsen waar er voldoende ruimte beschikbaar is en als afbakening van parkeerstroken. De standplaatsen voor de taxi’s in de Korte Koepoortstraat blijven ook behouden.

Start na werken Noorderlijn

Als alles loopt zoals gepland starten de werken in 2019. Eerst moeten de werken van de Noorderlijn afgerond zijn.

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit -  Paul Cordy, districtsvoorzitter district Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is