Hoogtij voor Semini’s kinderen

Op 23 februari 2018

Al 31 jaar klopt AKSIE vzw bij het stadsbestuur aan om het Seminibeeldje, dat minstens 500 jaar oud is en aan de gevel van Het Steen hangt, te beschermen tegen verdere aftakeling.

Met vernieuwde moed en gesteund door ons Wilrijks gemeenteraadslid Dirk Rochtus vonden de vrienden van Semini op het kabinet van schepen van Toerisme Koen Kennis het engagement om in overleg met monumentenzorg naar een oplossing te zoeken en eindelijk eens concrete maatregelen te nemen. Een klein maar dapper verhaal, mét resultaat, aldus raadslid Rochtus. De bescherming van het beeldje maakt inmiddels deel uit van het bouwdossier van Het Steen. Het authentieke beeldje boven de poort zal worden afgeschermd en beter uitgelicht. In het nieuwe belevingscentrum, dat in 2020 klaar moet zijn, komt een replica van het vruchtbaarheidsbeeldje hangen. De bezoeker zal uitvoerig verteld worden over de Seminilegende. En zo schuilt de kracht van de verandering ook in de kleine dingen zoals het omarmen van Antwerpse folklore.