Maagdenhuismuseum geeft op Erfgoeddag startschot van nieuwe tijdelijke expo ‘Zolders vol schatten’

Op 21 april 2017, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), OCMW, Welzijn

Erfgoeddag staat op zondag 23 april in het teken van ‘Zorg’. Het Antwerpse Maagdenhuismuseum, het museum van OCMW Antwerpen, geeft tijdens Erfgoeddag het startschot voor zijn nieuwe tijdelijke tentoonstelling ‘Zolders vol schatten’. Daarin staat zowel de zorg voor de armen centraal als de zorg voor kunst. Op zondag 23 april zijn er bovendien gratis rondleidingen op de zolders van het museum. Daarna kunnen nieuwsgierigen nog tot zondag 29 oktober 2017 ontdekken welke grote en kleine schatten er gevonden zijn op de zolders van het Maagdenhuis.

De zolders van het 17de-eeuwse pand van het voormalige meisjesweeshuis liggen vol met eeuwenoude curiosa en kunstwerken. Bij de ontdekking van kleine en grote schatten komt er altijd wat geluk en toeval kijken. Het begon enkele jaren geleden, toen enkele medewerkers van het Maagdenhuismuseum er een verzameling oude munten en penningen vonden.

Expo: grote en kleine schatten

Bezoekers ontdekken in de nieuwe tijdelijke tentoonstelling onder andere deze unieke verzameling munten en penningen en hun betekenis in het kader van de armenzorg. Er worden zo’n 1300 munten, penningen en medailles getoond, waaronder originele broodpenningen waarmee de armen brood kochten in vroegere eeuwen. Daarnaast is er ook een selectie van historische schilderijen en een staalkaart van zeldzame voorwerpen en curiosa te bewoneren. Ten slotte nodigt de expo hen uit op een zoektocht te gaan naar de historische functie van de zolders van het gebouw. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld of het verhaal dat burgemeester Nikolaas Rockox in de 17de eeuw graan op de zolder van het Maagdenhuis bewaarde waar is. Tijdens Erfgoeddag is de expo gratis te bezoeken.

Extra: rondleiding op de zolders

Aanvullend op de expo organiseert OCMW Antwerpen ook rondleidingen op de zolders. Wie dus de vergeten hoekjes van de zolders van het Maagdenhuismuseum wil ontdekken en met eigen ogen wil zien wat er met zorg bewaard is, kan zich individueel of in groep inschrijven voor een rondleiding op de zolders. Die voert bezoekers naar de hoogste regionen van het 17de-eeuwse gebouw. Speciaal voor Erfgoeddag zijn er op zondag 23 april verschillende gratis rondleidingen waarvoor niet vooraf moet ingeschreven worden. Op tijd zijn is wel de boodschap, want het aantal plaatsen is beperkt.

Praktisch

tijdelijke expo ‘Zolders vol schatten’
zondag 23 april (Erfgoeddag) - zondag 29 oktober 2017
tarieven na Erfgoeddag  (Op Erfgoeddag is het gratis.):

tijdelijke expo: 7 euro
combi-tarief expo + permanente collectie: 10 euro

rondleidingen:

tijdens Erfgoeddag op zondag 23 april: gratis rondleidingen om 11, 13, 15 en 17 uur
na 23 april

op elke eerste zaterdag van de maand, telkens om 14 uur (6 mei, 3 juni, 8 jul, 2 september, 7 oktober)
vooraf reserveren via het telefoonnummer 03 338 26 20 of het e-mailadres maagdenhuismuseum [at] ocmw.antwerpen.be
De rondleiding is inbegrepen in de toegangsprijs van de expo.

Meer info over de tijdelijke expo, waaronder de openingsuren, is te vinden op de website van het Maagdenhuismuseum: www.maagdenhuismuseum.be.  Klik hier voor de rechtstreekse link naar informatie over de expo.

Primeur op Erfgoeddag
Los van de nieuwe expo is er nog meer te ontdekken in het Maagdenhuismuseum. Vanaf Erfgoeddag kunnen bezoekers in primeur 5 reproducties van oude archiefboeken en
-documenten inkijken. OCMW Antwerpen heeft een rijk en oud archief. Over de instellingen van de Kamer der Huisarmen, de verre voorloper van het OCMW, bleven veel oude documenten bewaard; ook over het Maagdenhuis, het Knechtjeshuis en het Vondelingenhuis. In het FelixArchief – waar het OCMW-archief bewaard wordt – selecteerde het Maagdenhuismuseum 5 documenten die een goed licht werpen op het bestuur en de werking van de huizen, onder andere het huisreglement voor de meisjes en het eerste vondelingenboek, waarin de baby’s van het Vondelingenhuis werden geregistreerd, beide uit 1812. Om het verleden dat in die boeken beschreven is, tastbaar te maken, kunnen bezoekers nu in de fascinerende wereld van het verleden duiken.

Erfgoeddag
De Erfgoeddag vindt dit jaar plaats op zondag 23 april van 10 tot 18 uur. Alle info en het volledige programma in heel Vlaanderen en Brussel is te vinden op www.erfgoeddag.be.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, OCMW-voorzitter