Nieuwe Ringdag op 16 maart in Provinciehuis Antwerpen

Op 13 maart 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op zaterdag 16 maart organiseren stad Antwerpen, de Vlaamse overheid, Lantis, de burgerbewegingen en intendant Alexander D’Hooghe voor de vijfde keer een Ringdag. Iedereen is welkom om er een stand van zaken te krijgen van alle onderdelen van het Toekomstverbond.

In dat Toekomstverbond werd tussen Vlaanderen, stad Antwerpen en de burgerbewegingen afgesproken om:

• De Antwerpse Ring rond te maken met de Oosterweelverbinding;
  • Met de Ringparken te overkappen waar dat kan, buurten te verbinden en de Antwerpse regio leefbaarder te maken; ​
  • Ook rond de stad een Ring te maken, met het Noordelijk Haventracé;
  • Volop in te zetten op de modal shift, zodat verplaatsingen slimmer en duurzamer worden (o.a. Scheldebrug);
  • Dat alles te blijven doen in nauwe samenwerking met elkaar.

Dit jaar gaat de Ringdag door in het Provinciehuis Antwerpen. In de exporuimte in de zaal op de eerste verdieping kunnen bezoekers doorlopend tussen 10 en 17 uur maquettes, infomappen en -panelen zien en hun vragen stellen aan de aanwezige ontwerpers en projectleiders. Ook de burgerbewegingen zijn van de partij en geven een inkijk in hun werking en voorstellen.

In het auditorium vertellen 12 experts in evenveel ‘Ringbabbels’ van een kwartier over een boeiend onderwerp dat van ver of dichtbij te maken heeft met het Toekomstverbond.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Er is sinds de ondertekening van het Toekomstverbond, nu 7 jaar geleden, ontzettend veel werk verzet. Iedereen die benieuwd is hoe Antwerpen er na 2030 zal uitzien en hoe we ons dan zullen verplaatsen is van harte welkom op de Ringdag."

Een folder over de Ringdag werd gebust in heel Antwerpen.

Bij de start van de Ringdag is er een persmoment, in aanwezigheid van schepen voor mobiliteit Koen Kennis, intendant Alexander D’Hooghe, gouverneur Cathy Berx en de burgerbewegingen: Manu Claeys voor stRaten-generaal en Peter Vermeulen voor Ringland. De pers is welkom op zaterdag 16 maart om 10.30 uur op de eerste verdieping van het Provinciehuis net voorbij het onthaal. Gelieve uw aanwezigheid vooraf te bevestigen bij perscontact Dirk Vermeiren.

Koen Kennis - Schepen bevoegd voor financiën, mobiliteit, toerisme, middenstand en decentralisatie