Nieuwe zone 30 op grens Berchem en Mortsel

Op 20 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Op de grens van het district Berchem en de stad Mortsel komt een nieuwe gemeentegrensoverschrijdende zone 30, in de omgeving van de Oogststraat. Ook de bestaande zone aan de Lodewijk Gerritslaan in Berchem krijgt een uitbreiding.

Het beheersen van snelheid is een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. De stad wil tegen 2018 een zone 30 invoeren in alle woongebieden in de binnenstad en de districten. Daarom worden jaarlijks twintig nieuwe zones 30 geactiveerd.

Met deze beslissing van het college komt er een nieuwe gemeentegrensoverschrijdende zone 30 in het district Berchem en de stad Mortsel rond de Oogststraat, en wordt de bestaande zone rond de Lodewijk Gerritslaan in het district Berchem uitgebreid. In straten met een te breed wegprofiel voor een zone 30, zoals de Lode Vissenaekenstraat, werden reeds snelheidsremmers aangebracht om het beoogde snelheidsregime af te dwingen.

Zone rond Oogststraat

De nieuwe zone aan de Oogststraat wordt begrensd door de Grotesteenweg, de Fruithoflaan, de spoorwegberm van de lijn Antwerpen-Brussel en de grens met Mortsel. Samen met de stad Mortsel wordt bekeken of de aansluitende woonstraten op haar grondgebied mee kunnen worden opgenomen in  de zone 30. Op deze wijze kan in de praktijk één omvattende en logische zone 30 ontstaan die niet stopt aan de gemeentegrens.

“Ook wij zullen op Mortsels grondgebied de zone 30 verderzetten tot aan de Deurnestraat en de Guido Gezellelaan”, aldus burgemeester Erik Broeckx van Mortsel. “Mortsel heeft de laatste jaren sterk ingezet op de invoering van zone 30 in woonwijken en zal met deze bijkomende uitbreiding bijna alle woonwijken aangepakt hebben. Zoals in Antwerpen blijft de zone 50 op de hoofdassen rond deze woonwijk gelden om een vlotte doorstroming en circulatie te garanderen.”

Uitbreiding zone aan Lodewijk Gerritslaan

De bestaande zone aan de Lodewijk Gerritslaan wordt uitgebreid. De nieuwe zone ‘Omgeving Lodewijk Gerritslaan’ wordt begrensd door de Elisabethlaan, de Koninklijkelaan (middenrijbaan), de Floraliënlaan (inclusief) en de Coremansstraat (inclusief).

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in aaneensluitende regio’s verbetert de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de leesbaarheid. Zo zorgen we voor een goede verkeersdoorstroming op de hoofdassen en tegelijk een betere leefbaarheid van de wijk.”

“De woonwijken Pulhof en Het Rooi zijn reeds zone 30”, verduidelijkt districtsschepen voor mobiliteit Bruno De Saegher. “Als district investeren we in aangename buurten. De verdere uitbreiding van de zone 30 met de woonwijk tussen de Fruithoflaan en Mortsel is een goede zaak.  Zo zal het voor bewoners en weggebruikers duidelijk zijn dat enkel de grote assen zone 50 zijn terwijl in alle kleine straten zone 30 geldt.”

Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit - Bruno De Saegher, districtsschepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is