Ontdek de wereld van juwelen en diamant tijdens Jewelry Days in Antwerpen

Op 21 november 2023, over deze onderwerpen: Diamant

Liefhebbers van mooie juwelen kunnen hun hart ophalen tijdens Jewelry Days in Antwerpen op 25 en 26 november. In de prachtige Beurs voor Diamanthandel zijn er unieke Antwerpse juweliers te ontdekken, maar er zijn ook tal van workshops, kook- en slijpdemonstraties en infostandjes met praktische tips over juwelen en weetjes over de diamantwereld en haar vele culturen. Jewelry Days maken deel uit van Antwerp Diamond Week, die doorgaat van 23 tot 29 november.

De Beurs voor Diamanthandel, de hal uit 1904 in de Hoveniersstraat waar de Jewelry Days plaatsvinden, is vandaag nog altijd een blikvanger.

​Op 25 en 26 november is er een meerderheid van de juweliers aanwezig met het 'Antwerp’s Most Brilliant'-label, het kwaliteitslabel van stad Antwerpen en het Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Dit label geeft klanten de zekerheid dat de juwelierszaak betrouwbaar is. Jewelry Days bieden een unieke kans om de prachtige - normaal ontoegankelijke - beurs te bezoeken én om een droomjuweel te scoren.

Deelnemende juweliers

De deelnemende juweliers zijn: DIAMANI Jewels, Juwelier Slaets, Joaillerie du Centre, Van der Veken Juweliers, Gerhild Kirchner, Geretti, Orsini Diamonds, Colman Jewelry & Watches, Juwelen Orogem, Diamond Blue en Oriane Diamonds, Rudiam, RÖELL Jewellery, Juwelen Henri Dom, Wouters & Hendrix, TenSen Juweliers en Adin.

Meer dan alleen juwelen

Naast juwelenstands valt er nog meer te ontdekken. Meesterslijper Pieter Bombeke toont hoe hij diamanten tot in de perfectie slijpt. De basisprincipes van edelsteenkunde en sieradenontwerp worden onthuld in het SPRKLR Atelier. In een mini-expo wordt belicht waarom Antwerpen een echte diamantstad is. Aan verschillende stands wordt getoond hoe juwelen het best worden schoongemaakt, welke verschillende beroemde diamanten en slijpvormen er zijn en nog veel meer. Op zondagnamiddag geeft chef Tulli Padwa een inkijk in de geheimen van de Joodse keuken. Een uitnodiging om helemaal ondergedompeld te worden in de diamantwereld en haar vele culturen.

Antwerp Diamond Week

Jewelry Days kaderen in Antwerp Diamond Week, die doorgaat van 23 november tot 29 november. Tijdens Antwerp Diamond Week worden nieuwe samenwerkingen en innovatie in de diamantsector gestimuleerd door netwerkmogelijkheden, inspirerende talks en events voor en door de Antwerpse diamantsector.

Schepen voor diamant Peter Wouters: “Met de Antwerp Diamond Week breekt de meest geanticipeerde week van ons 576ste (!) diamantjaar aan. Een zevendaagse waarin we in de eeuwenoude diamanttraditie van onze Scheldestad duiken en tegelijk laten zien dat de Antwerpse diamantsector alle troeven in handen heeft om een toekomstbestendige wereldleider te blijven en een belangrijke economische motor voor de stad en haar bedrijfsleven. De Jewelry Days worden dan weer het kroonjuweel van deze Antwerp Diamond Week. Komend weekend trekken we alle deuren en registers open en geven we ons meest fascinerende en fonkelende visitekaartje nog wat nadrukkelijker af aan het grote publiek. Daarbij krijgen onze Antwerpse slijpers en ‘Antwerp’s Most Brilliant’-juweliers de glansrol en de schijnwerpers die ze verdienen. Bezoekers kunnen schitterende staaltjes van hun wereldvermaarde vakmanschap bewonderen en zich vergapen aan de prachtige creaties van de gelabelde juweliers.”

Jewelry Days: praktisch

• Jewelry Days op 25 en 26 november 2023, van 10 tot 18 uur.
  • In de Beurs voor Diamanthandel (Hoveniersstraat 51, 2018 Antwerpen).
  • Gratis, wel vooraf registreren.

Meer info over het ‘Antwerp’s Most Brilliant’-label en de aangesloten juweliers, de brochure, aankooptips en ook Jewelry Days is hier te vinden: ​www.antwerpsmostbrilliant.be.

Peter Wouters - Schepen bevoegd voor sport, diamant, en markten en foren