Ontdek het Antwerpse groenplan tijdens infowandelingen

Op 30 juli 2015, over deze onderwerpen: Groen

De stad Antwerpen is een plan aan het uitwerken voor de ontwikkeling van groen in de stadsregio. In verschillende infowandelingen toont de stad deze zomer welke mogelijkheden het toekomstige plan biedt voor de verschillende groene zones in Antwerpen. Geïnteresseerden kunnen zelf op uitstap trekken of een georganiseerde rondleiding volgen tussen 5 en 27 augustus. Deelnemers kunnen hun bevindingen ook meegeven aan de stad.

In juni  keurde het college het voorontwerp voor het groenplan ‘Levendig Landschap’ goed. Het moet een instrument worden waarmee bepaald wordt hoeveel en welke soort groene ruimte op een welbepaalde plaats wenselijk is om een evenwichtige kwalitatieve leefomgeving te behouden in de stad. Deze zomer maken de districten, hogere overheid, betrokken adviesraden, belangenverenigingen en randgemeenten hun advies op.

Ook bewoners kunnen hun mening kwijt

De stad wil ook bewoners/groengebruikers bevragen. Daarom stippelde ze inspirerende wandelingen uit, samen met Natuurpunt, Antwerpen aan ’t Woord en het stedelijk wijkoverleg. Bewoners kunnen zelf of onder begeleiding op pad gaan. Bij elke wandeling hoort een invulformulier waarop men suggesties kwijt kan. In het najaar volgt er een stadsdebat.

Wandelingen door veertien groengebieden

Op de website van de stad zijn de veertien levendige landschappen te ontdekken, die in het voorontwerp worden besproken. Bij elk landschap hoort een infofiche met een duidelijk plan voor de wandeling. De wandelingen laten deelnemers kennismaken met enkele typische kenmerken van de groengebieden in kwestie. Bij het startpunt van elke tocht staat een infototem met meer uitleg over het landschap.

Geïnteresseerde bezoekers kunnen met behulp van de infofiche zelf op pad gaan langs één of meerdere van de gebieden. Elke wandeling duurt ongeveer twee uur.

Tussen 5 en 27 augustus kunnen geïnteresseerden elke wandeling eenmalig ook onder begeleiding volgen. Inschrijven hiervoor kan via deze link.

De laatste pagina van het gidsje is een invulformulier, waarop wandelaars hun bevindingen en suggesties over het groengebied kwijt kunnen. Wie de wandeling op eigen houtje doet, kan dit formulier tot 15 september  afgeven in de districtshuizen of mailen naar groenplan [at] stad.antwerpen.be. Bij een begeleide rondleiding worden de antwoordbladen uitgedeeld en verzameld door de gids.

De suggesties en bevindingen zullen tijdens het stadsdebat in het najaar bekeken worden. De stad zal op basis van de resultaten van het debat bepaalde opmerkingen meenemen bij de opmaak van het definitieve groenplan.

Het groenplan: eerst stadsbreed, dan lokaal

In principe zal er in het voorjaar van 2016 een definitief groenplan zijn op stadsniveau. Daarna volgen tien lokale groenplannen: één voor elk van de negen districten en één voor de haven (telkens in samenspraak met de districten en het havenbedrijf). Het bovenlokale groenplan focust zich op districtsoverschrijdende kwesties en biedt een stadsbreed beleidskader. De lokale groenplannen verfijnen deze aanpak tot op het niveau van straten, parken en groene gebieden.

Verantwoordelijke schepen: Rob Van De Velde, schepen voor ruimtelijke ordening,