Onze waarden en normen respecteren cruciaal voor Vlaams Inburgeringsbeleid

Op 15 januari 2016, over deze onderwerpen: Inburgering

Het Vlaamse inburgeringsbeleid besteedt al jaren doorheen het ganse inburgeringstraject veel aandacht aan onze waarden en normen. Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans gaat deze aandacht nog aanscherpen.

“De huidige instroom van nieuwkomers die veelal uit herkomstlanden komen waar seksuele identiteit, gelijke rechten voor man en vrouw, enz. nauwelijks bespreekbaar zijn, laat staan aanvaard zijn, zorgt ervoor dat we de reeds bestaande aandacht voor onze waarden en normen enkel maar zullen aanscherpen”, zegt minister Homans.  En die waarden worden ruim geïnterpreteerd: gelijkheid man/vrouw, het recht op werk voor iedereen, het verwerpen van seksueel geweld, leerplicht, relatievorming, gendergelijkheid, scheiding kerk en staat, … .

Door open te staan  voor actief medeburgerschap moeten alle nieuwkomers de rechten en plichten van onze samenleving respecteren.  Belangrijk hierbij is dat onze waarden en normen als rode draad doorheen de verschillende thema’s (werk, onderwijs, gezondheid,…) in de inburgeringscursussen aan bod komen.

“Er gebeurt vandaag al heel veel maar ik zal blijven hameren op het belang van onze Vlaamse normen en waarden.  Geen enkele vorm van geweld die de waardigheid en de integriteit van personen aantast, de gebeurtenissen in Keulen indachtig, kan immers getolereerd worden”, sluit minister Homans af.