Provincie Antwerpen genomineerd voor de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs met het traject Verkeersveilige Gemeente

Op 27 februari 2024, over deze onderwerpen: Verkeersveiligheid

Het traject Verkeersveilige Gemeente ondersteunt gemeenten en politiezones bij het uitstippelen en uitvoeren van een geïntegreerd en structureel verkeersveiligheidsbeleid met als doel 0 verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen. 

De provincie Antwerpen is zeer blij met de nominatie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Het is een mooie erkenning voor de  bijdrage  die het traject levert aan de verkeersveiligheid in Vlaanderen. De andere genomineerden zijn Fietsberaad Vlaanderen met Fix the Mix! Overal! en de gemeente Lubbeek in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant met Digital Twin.

Vanuit het traject Verkeersveilige Gemeente ondersteunt de provincie Antwerpen gemeenten en politiezones bij het voeren van een geïntegreerd en structureel verkeersveiligheidsbeleid. Om dit te realiseren, werkt de provincie Antwerpen samen met partners: de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), de Federale diensten van de Gouverneur en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Sinds de start van het traject in 2018 zijn 59 van de 69 gemeenten ingestapt, ongeveer 10 per jaar. 

Filmpje van het traject Verkeersveilige Gemeente als genomineerde

Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen, Luk Lemmens, verklaart enthousiast: "Deze nominatie is een erkenning van de toewijding en inspanningen van alle partners in dit project en onze deelnemende gemeenten en hun politiezones om onze wegen veiliger te maken. Deze erkenning inspireert ons om verder te gaan op deze weg en nog meer te investeren in verkeersveiligheid, met als uiteindelijk doel 0 verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen." 

Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens met enkele deelnemende gemeenten en hun politiezones – copyright: provincie Antwerpen

Gerealiseerde effecten

Met het traject Verkeersveilige Gemeente creëert de provincie Antwerpen een verkeersveiligheidsreflex bij lokale beleidsmakers zodat zij ondersteuning bij de ontwikkeling van een visie en middelen krijgen voor het lokale verkeersveiligheidsbeleid en het thema op een structurele wijze integreren in de andere beleidsthema’s. Op die manier evolueren zij van een ad hoc benadering naar een structurele en beleidsmatige aanpak.  

Samenwerking is essentieel: het zorgt voor een structurele verbetering van de betrokkenheid en samenwerking tussen politie en lokale besturen en versterkt het verkeersveiligheidsbeleid van beiden.  

Door een geïntegreerd verkeersveiligheidsbeleid te voeren op basis van de 5 pijlers van verkeersveiligheid evolueren lokale beleidsmakers van een reactief, vaak vanuit klachten of meldingen geïnitieerd, naar een proactief, beleidsmatig en datagestuurd verkeersveiligheidsbeleid.  

Deze evolutie werd bevestigd in een kwalitatief onderzoek dat een studente criminologie van de KU Leuven vorig jaar heeft uitgevoerd bij een aantal deelnemende gemeenten. 

Uit dezelfde studie bleek dat de aanpak van het traject Verkeersveilige Gemeente uniek is in Vlaanderen en Europa. 

Beleidsverantwoordelijke: Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is