Sluiting café Korte Zavelstraat wegens drughandel

Op 8 oktober 2023, over deze onderwerpen: War on drugs

Het college bevestigde op vrijdag 6 oktober het besluit van de burgemeester om een drankgelegenheid in de Korte Zavelstraat te sluiten wegens herhaaldelijke illegale feiten. Het café blijft voor een maand dicht tot en met 5 november 2023.

Na verschillende meldingen bleek uit vaststellingen van de politie dat een drankgelegenheid in de Korte Zavelstraat een aantrekkingspunt is voor mensen zonder papieren die zich voor en in het café ophouden. Ze gebruiken het café als uitvalsbasis voor de verkoop van drugs en zorgen voor een groot onveiligheidsgevoel in de buurt. In minder dan een week tijd betrapte de politie op de openbare weg tweemaal klanten van het café op heterdaad bij de verkoop van drugs. Beide personen werden binnen van hun vrijheid beroofd terwijl ze drugs bij zich hadden. Bovendien trof de politie in diezelfde periode buiten ter hoogte van het café twee keer aanzienlijke hoeveelheden verdovende middelen aan die niet aan een bepaalde persoon gelinkt konden worden, maar die verstopt waren in de onmiddellijke omgeving waar meerdere personen stonden.

Het café is gelegen in de omgeving van de Sint-Elisabethstraat, Korte Zavelstraat en Diepestraat, een buurt die gekend staat als plaats die sinds enige tijd geteisterd wordt door druggerelateerde criminaliteit, vechtpartijen en andere overlast zoals nachtlawaai, diefstallen, beschadigingen en sluikstort. Ook is er veel passage en bewoning en ligt er in de onmiddellijke omgeving een lagere school en een speelplein.

Al deze vaststellingen van de politie wijzen erop dat het niet om een eenmalig feit gaat en dat het café dienstdoet als drugverkooppunt. Mensen op zoek naar drugs vinden duidelijk hun weg naar het café om aan verdovende middelen te geraken en/of deze te gebruiken. Dit heeft een negatieve impact op de buurt. De druggerelateerde praktijken geven aanleiding tot verstoring van de openbare veiligheid en rust. Een sluiting van een maand is noodzakelijk om de openbare veiligheid in de buurt te garanderen en druggebruikers, -kopers en -verkopers te ontmoedigen.

Tijdelijke sluitingen

De strijd tegen drughandel is een van de prioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Druggerelateerde praktijken verstoren bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om het café, volgens artikel 9bis van de Drugwet, tijdelijk te sluiten.

Bart De Wever - Burgemeester