Sporting A investeert ruim 2,3 miljoen euro subsidie in Antwerpse sportverenigingen

Op 20 oktober 2017, over deze onderwerpen: Sport

De stad Antwerpen besliste vandaag om 2.319.516,23 euro subsidies te verdelen onder 293 Antwerpse sportverenigingen. De sportverenigingen investeren deze subsidies in sportmateriaal, (sport)infrastructuur, sporttechnische vooruitgang en sportparticipatie.

Dankzij de vele Antwerpse sportclubs blijven heel veel Antwerpenaars actief in beweging. Bovendien bevordert hun werking ook de samenhorigheid tussen de vele inwoners van de stad. Het is dan ook logisch dat Sporting A veel investeert in de ondersteuning van deze sportverenigingen.

Financiële ondersteuning van sportverenigingen

De stad heeft een brede waaier aan ondersteuningsvormen voor sportverenigingen. Een belangrijk deel hiervan is financiële steun in de vorm van subsidies. Elk jaar kunnen erkende Antwerpse sportclubs een digitale aanvraag doen om aanspraak te maken op subsidies. Er zijn basissubsidies en subsidies voor sportparticipatie. Daarnaast kan de kwaliteit van de (jeugd)sportbegeleiding verhoogd worden dankzij de subsidies voor sporttechnische vooruitgang. Als laatste zijn er de materiaal- en infrastructuursubsidies voor aankoop en onderhoud van sportmateriaal en
-infrastructuur. Hiermee kan een sportclub investeren in haar terreinen, gebouwen, materiaal en andere infrastructuur. Om aanspraak te maken op één of meerdere van deze subsidies, moet elke erkende Antwerpse sportclub die een aanvraag indient, voldoen aan alle voorwaarden uit het subsidiereglement.

Een totaal van ruim 2,3 miljoen aan sportsubsidies

Dit jaar dienden in totaal 299 erkende Antwerpse sportclubs een aanvraag tot sportsubsidie in. Hiervan voldoen 293 sportclubs aan de vooropgestelde voorwaarden. Op basis van objectieve criteria in het reglement kende het college van burgemeester en schepenen een verdeling toe van de verschillende subsidies. In 2017 verdeelt Sporting A 235.878,60 euro aan subsidies voor sporttechnische vooruitgang, 527.730,99 euro aan subsidies voor sportparticipatie en 1.555.906,64 euro aan materiaal- en infrastructuursubsidies. De stad investeert dit jaar dus een totaalbedrag van 2.319.516,23 euro in 293 sportclubs.

Ook inhoudelijke sportverenigingsondersteuning

Naast de financiële ondersteuning biedt Sporting A ook inhoudelijke ondersteuning. Zo kunnen sportverenigingen zich inschrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief vol interessante artikels over beheer van een sportvereniging en hebben ze de mogelijkheid om geregeld verschillende vormingen en opleidingen te volgen. Daarnaast wordt individueel advies verleend door de sportadviseurs van de stad. Dit kan gaan van een eenmalig bezoek tot een intensief begeleidingstraject.

Alle info over de verschillende ondersteuningsmogelijkheden is terug te vinden op het sportverenigingenkanaal op www.antwerpen.be/sportclubondersteuning.

Topsportsubsidies

Dit jaar ondersteunde Sporting A ook al 22 topsportclubs en 26 individuele atleten via het topsportfonds voor in totaal 1.700.000 euro.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever