Stad test nieuwe digitale parkeerverbodsborden

Op 23 januari 2017, over deze onderwerpen: Digitalisering, Mobiliteit, Parkeerbeleid

De stad Antwerpen maakt komaf met de klassieke tijdelijke parkeerverbodsborden. Die gaven het parkeerverbod nog met krijt aan, werden op grote schaal ontvreemd en onterecht gebruikt. Dit najaar komen er nieuwe borden met een digitaal scherm en gps. Zo vergroot de stad de duidelijkheid en uniformiteit van de borden en gaat ze misbruik tegen. De eerste werkende prototypes, ontwikkeld door het Antwerpse technologiebedrijf Rombit, zijn klaar. De stadsdiensten zullen deze dit voorjaar uittesten om te kijken of ze aan alle vereisten voldoen.

Bij de huidige tijdelijke parkeerverbodsborden worden de datums waarop het verbod geldt in krijt op het onderbord geschreven. Dat  kan onduidelijk of moeilijk leesbaar zijn. Bovendien kunnen gestolen borden misbruikt worden. Vroeger eigenden particulieren zich vaak onrechtmatig een parkeerplek toe met niet-vergunde, ontvreemde parkeerborden.

De stad en Rombit deden al inspanningen om dit aan te pakken. Begin 2016 introduceerden ze het digitale platform https://parkeerverbod.info waarop burgers en bedrijven eenvoudig en snel een parkeerverbod kunnen aanvragen. Daarop kunnen burgers nu al ten allen tijde raadplegen hoe lang en waar een verbod precies geldt en of het effectief om een vergund verbod gaat. Via een QR-code op de achterzijde van de huidige verbodsborden kunnen ze dit eenvoudig ter plaatse checken. Daardoor is alle informatie al transparant ter beschikking van Antwerpenaars en bezoekers. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Met de nieuwe digitale borden, die voortdurend in contact staan met dit platform, gaan de stad en Rombit nu een stap verder in efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid.”

Jorik Rombouts, CEO van Rombit: “Een slimme stad is een gebruiksvriendelijke stad, getuige daarvan ons softwareplatform voor de aanvraag van parkeerverboden. Het digitale parkeerbord bevat een combinatie van de nieuwste technologieën zodat informatie draadloos en op een heldere manier getoond wordt.”

“Doordat toezicht op de borden zeer moeilijk was, werden ze ook op grote schaal ontvreemd en onrechtmatig gebruikt”, verklaart burgemeester Bart De Wever, “Daar komt nu een einde aan. Dankzij het ingebouwde gps-systeem en alarm zijn de borden immers traceerbaar. Diefstal - en bijgevolg onrechtmatig gebruik - van de borden wordt daardoor erg moeilijk. De nieuwe parkeerverbodsborden zijn verder voorzien van een digitaal onderbord, wat de leesbaarheid vergroot.  Bovendien kunnen de datums op het onderbord vanop afstand worden ingegeven.” Met het digitale systeem kunnen aanpassingen, bijvoorbeeld bij verlengingen van een parkeerverbod, dus efficiënter en sneller doorgevoerd worden aangezien de stadsmedewerkers hiervoor niet meer ter plaatse moeten komen. De stadsdiensten blijven wel instaan voor het plaatsen van de borden.

Na een eerste testfase in een testruimte zullen de prototypes in het openbaar domein geplaatst worden om zo de impact van weersomstandigheden en de gevolgen van vandalisme en diefstal in kaart te brengen.

Bij een positieve analyse zal de stad dit najaar zoveel mogelijk parkeerverbodsborden op Antwerps grondgebied stapsgewijs vervangen door digitale borden. Uitzonderingen in deze fase zijn de parkeerverboden waarvoor de stad niet bevoegd is. Nutsmaatschappijen en aannemers die wegenwerken uitvoeren, blijven nog hun eigen signalisatie plaatsen. De stad onderzoekt of deze partijen in de toekomst ook kunnen werken met het nieuwe systeem.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is