Stad zet schouders onder conflictvrije kruispunten waar mogelijk

Op 6 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

N-VA zet veel middelen in onze stad nog verkeersveiliger te maken.  In zitting van september 2015 werd al een motie van de meerderheid goedgekeurd.  Hierin werd aan het Agentschap Wegen en Verkeer gevraagd om o.a. op zwarte kruispunten de verkeersveiligheid voor (zwakke) weggebruikers te verhogen.

Groen vroeg tijdens de laatste gemeenteraad om extra geld voor de 10 zwarte kruispunten.

“Ons standpunt hierin is duidelijk” zei Carine Leys (fractieleider N-VA).  “N-VA streeft naar veilige kruispunten en maakt ze conflictvrij waar dit mogelijk is, zoals aan de kruising tussen Frederik Van Eeden en de Gloriantlaan.  Conflictvrij maken betekent wel dat er ruimte nodig is om voorsorteerstroken te voorzien.  Ook ontstaan er langere wachttijden aan verkeerslichten waardoor risico op het negeren van ‘rode licht’ toeneemt. Dat is gevaarlijk, vooral voor zwakke weggebruikers. Het is dus kort door de bocht van Groen om enkel te focussen op meer budget want het stadsbestuur doet nu al heel wat inspanningen om deze zwarte kruispunten maximaal verkeersveilig te maken, zowel op vlak van infrastructuur, handhaving als sensibilisering.”

De motie van Groen werd met een duidelijke meerderheid weggestemd.

Carine Leys, fractieleider gemeenteraad N-VA Stad Antwerpen