Universiteit restaureert 2 schilderijen uit Sint-Antoniuskerk

Op 27 december 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Studenten nemen dankzij provinciale subsidie 18de-eeuwse werken onder handen

De studenten restauratie en conservatie aan de Universiteit van Antwerpen nemen volgend semester twee 18de-eeuwse schilderijen uit de Sint-Antoniuskerk onder handen. “Dankzij een erfgoedsubsidie van 3.630 euro en de samenwerking met de studenten kan het kerkbestuur deze historische werken voor een beperkt bedrag laten restaureren en ze opnieuw een plek geven in de pastorij.”, legt provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens uit.

De twee werken zijn in slechte staat, maar bezitten historische waarde. Het gaat om de “Aanbidding der Koningen” en een “Maria Immaculata”. Op de achterkant is de naam van Italiaans barokschilder Carlo Maratti (1625-1713) teruggevonden en is het werk postuum (foutief) gedateerd in 1722 (zie foto). De werken stammen vermoedelijk van het einde van de 17de-eeuw.

Professor Griet Blanckaert van de UA is enthousiast om de schilderijen samen met haar studenten onder handen te nemen: “De werken zijn ideaal om met onze masterstudenten schilderkunst te restaureren. Ze verkeren in slechte staat en bieden een reeks uitdagingen op het vlak van reiniging, herstel en reconstructie. Bovendien is er bijkomende onderzoek nodig om de werken preciezer te kunnen dateren. Heel wat voor onze studenten om hun tanden in te zetten. Na de examens van januari en de lesvrije week willen we komend semester aan de slag gaan.”

Toevallige ontdekking
De mensen van de Kerkfabriek van Sint-Antonius ontdekten de historische waarde van de werken eerder toevallig. Rita Somers legt uit: “De werken hingen hier al jaren in de parochie, maar toen we de gang wilden schilderen merkten we de naam en de datering. Via de dienst Erfgoed van de provincie Antwerpen zijn we in contact gekomen met de universiteit. Dankzij de subsidie en de samenwerking met de studenten blijven de financiële inspanningen voor ons bestuur beperkt. Na de restauratie krijgen de werken een mooie plaats in de pastorij waar we heel veel bezoekers uit onze buurt ontvangen.” Het kerkbestuur voorziet voor de restauratie 3.600 euro bovenop de provinciale subsidie (50%).

Beleidsverantwoordelijke:
Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Erfgoed