Zwemcentrum Park Groot Schijn wordt totaalconcept

Op 15 december 2017, over deze onderwerpen: Sport

De stad Antwerpen en de Groep Sportoase stelden hun plannen voor van het nieuwe zwemcentrum in Deurne, een nieuw landmark voor Park Groot Schijn. Het zwemcentrum wordt meer dan een modern alternatief voor het verouderde Arena-zwembad, met een superrecreatief speel- en ontspanningsbad voor alle leeftijden. Sportoase zoekt een spraakmakend thema en een naam voor dit nieuwe zwemcentrum. Iedereen kan voorstellen indienen op de website www.sportoase.be.

Sportoase gaat in Deurne het bovenlokale zwemcentrum in Park Groot Schijn (Ruggeveld) bouwen en exploiteren. Het gaat daarbij niet alleen om een speels bovenlokaal zwembad met een jeugdvriendelijk profiel, maar ook om een verbeterd en modern alternatief voor het Arenazwembad.

“Dit zwemcentrum met jeugdig en recreatief profiel is een nieuwe sportieve en gezinsvriendelijke troef voor Antwerpen, want dit hadden we nog niet in ons uitgebreid zwemaanbod”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Het zwemcentrum wordt het kroonjuweel voor het Park Groot Schijn, dat samen met het Rivierenhof een sportief park met natuur vormt van maar liefst 215 hectare voor onze stad en verre omgeving. Deze sportieve gordel met de Sportfabriek wordt uniek in Vlaanderen.”

Totaalconcept

Het zwemcentrum van Park Groot Schijn zal uit vier uitdagende zones bestaan:

zone 1: het nieuwe, moderne sportbad voor zwemtrainingen en competities, met 8 banen van 25 meter en een instructiebad met schoonspringinstallatie en beweegbare bodem;
zone 2: de baden voor kinderen en actieve recreatie met onder meer een golfslagbad, waterversnellingen, speelelementen, spraypark,… daarnaast een warme lagune met wellnesszone en buitenbaden met ligweide;
zone 3: een superrecreatief glijbanencomplex met familie- en actiezone;
zone 4: fitness en groepslessen.

“Dit nieuwe zwemcentrum van Sportoase is meer dan een zwembad, het is een totaalconcept”, zegt Ludo Van Campenhout, schepen voor sport. “Het wordt een enorme sportieve aanwinst voor de stad. Wat mij enorm aanspreekt is dat het project door zijn concept met verschillende zones alle leeftijden en doelgroepen de kans geeft om te zwemmen en te ontspannen. En dat aan democratische prijzen. Het wordt een zwemcentrum voor iedereen.”

“Dit is meer dan de verhuis van het versleten Arena-zwembad, maar een grondige verbetering en modernisering. Met bijvoorbeeld een groter instructiebad met de beweegbare bodem en een betere spreiding van al onze stedelijke zwembaden kunnen we zo ook meer leerlingen laten zwemmen. Iedereen die trouwens nu gebruik maakt van Arena – clubs, scholen, individuele gebruikers - zal aan de bestaande stedelijke tarieven terechtkunnen in het sportzwembad”, besluit Ludo Van Campenhout.

Ontspanning, sportiviteit en superrecreatie

“Het zwemcentrum van Deurne moet het paradepaardje van onze zwembaden worden, we noemen het dan ook een ideale combinatie tussen ontspanning, sportiviteit en superrecreatie”, zegt Michaël Schouwaerts, operationeel directeur van Sportoase. “Dit project dat we samen met de stad Antwerpen uitwerken kadert perfect binnen onze filosofie. Zo willen wij veel meer zijn dan een uitbater van infrastructuur en bieden we veel meer aan dan sport alleen. Bij Sportoase staat de beleving centraal en wordt een meerwaarde gecreëerd voor de lokale Sportoase-community.”

De Groep Sportoase dient binnenkort een bouwaanvraag in voor het zwemcentrum. Daarbij volgt ook nog een mobiliteitsonderzoek MOBER.

“Met de komst van het nieuwe zwembad krijgt ons district er spiksplinternieuwe sportaccommodatie bij”, zegt Elke Brydenbach. “Iets waar Deurne nood aan heeft. Zo wordt de centrale as Rivierenhof - Park Groot Schijn het sportmekka bij uitstek voor zwemmers, schaatsers, lopers, voetballers, tennissers,...”

Wedstrijd voor naam en thema nieuw zwemcentrum

Het spectaculaire zwemcentrum van Park Groot Schijn zoekt nog een naam en een thema. Iedereen kan vanaf vandaag, 15 december, tot woensdag 31 januari 2018 voorstellen indienen via de website www.sportoase.be (rechtstreekse link: www.sportoase.be/naamgeving-deurne). Na een selectie van de vijf beste voorstellen, kan iedereen drie weken meestemmen voor de uiteindelijke naam. Begin maart worden dan de uiteindelijke naam en winnaar bekendgemaakt. Uit alle inzendingen worden tien winnaars getrokken die uitgenodigd worden op de officiële opening van het zwemcentrum en een abonnement voor drie maanden krijgen.

Over Sportoase

De Groep Sportoase bestaat sinds 2005 en bouwde op twaalf jaar tijd heel wat ervaring op in het realiseren en exploiteren van sportcentra binnen een PPS-structuur. Momenteel beheert ze elf sportcentra en staan er vijf nieuwe projecten op stapel. De groep is geen onbekende voor Antwerpen want ze baat al sinds 2009 het zwembad van de Veldstraat binnen een PPS-formule uit.

Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever – Ludo Van Campenhout, schepen voor sport – Elke Brydenbach, districtsschepen voor sport