‘Cowboys en indianen’ van Hoboken winnen De Uitdaging

Op 2 mei 2013

 Donderdagavond 2 mei maakte schepen voor middenstand Koen Kennis in het Elzenveld de winnaars bekend van De Uitdaging IX. De handelaars van Hoboken sleepten de eerste prijs in de wacht met het evenement ‘Hoboken goes West’ dat het centrum van het district omtovert tot een cowboy- en indianendorp.

De Uitdaging is een prijs voor handelaars en handelaarsverenigingen die de stad Antwerpen jaarlijks uitreikt om hen aan te moedigen om hun winkel- en horecastraat op een creatieve manier te promoten.

De handelaars van Hoboken winnen dit jaar de eerste prijs ter waarde van 5000 euro. Het tweedaagse evenement ‘Hoboken goes West’ werd door de jury unaniem als winnaar verkozen. ‘Hoboken goes West’ transformeert tijdens het weekend van 25 en 26 mei het centrum van Hoboken tot een heus cowboy- en indianendorp. Het is een klein festival dat de lokale handelaars in de kijker zet en Hoboken toont als gezinsvriendelijke, levendige en aantrekkelijke winkellocatie. Historia Mundi verzorgt ter plaatse de authentieke animatie in het thema van Far West.

De tweede prijs gaat naar het project ‘Het feest van de Antwerpse vertelkunst’ van de handelaars van het Hendrik Conscienceplein. Op 8 september 2013 organiseren zij ter gelegenheid van de 130ste verjaardag van het overlijden van Hendrik Conscience een geanimeerd straatfeest. In de deelnemende zaken worden dan vertellingen, lezingen en activiteiten georganiseerd. Ook op het plein zelf, in de Carolus Borromeuskerk en de Erfgoedbibliotheek zijn activiteiten gepland. Als muzikale afsluiter brengen bekende Antwerpenaars ‘evergreens’ vertaald naar het ‘Antwaarps’. Dit evenement zet de historische handelsbuurt van Antwerpen in de kijker. Zij krijgen als financiële ruggensteun het bedrag van 3500 euro.

De derde prijs gaat naar de handelaars van ‘Het Plein’ in Merksem. Zij kunnen de toegekende 1500 euro gebruiken voor het openingsfeest van het Sint-Franciscusplein op 4 mei 2013. De handelaars van het plein en de omliggende straten slaan de handen in elkaar om - samen met het district - de heraanleg van hun plein te vieren. Ze hebben ook nog heel wat toekomstige projecten in petto.

In totaal werden er 12 projecten van uiteenlopende aard ingediend die op een originele manier de eigen buurt promoten als winkel- en horecalocatie. Hieruit blijkt dat de Antwerpse handelaars verder kijken dan de eigen winkel en samenwerken met andere handelaars en organisaties uit de buurt. 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is