'Politiemacht opvoeren is toegeven dat het niet genoeg was'

Op 12 augustus 2011

De problemen van de Antwerpse Seefhoek staan weer vooraan in het nieuws. De winkeliers zijn de overlast van drugsdealers en junks grondig moe. De Morgen vroeg ook enkele politieke reacties, onder meer aan Bart De Wever, die ook lid is van de Antwerpse gemeenteraad.

Bart De Wever: "De stad beweert dat ze al veel deed in deze buurt, maar we zien dat ze nu de politiemacht fors opvoert. Dat is toegeven dat wat ze voordien al deden, duidelijk niet genoeg was. In de Seefhoek moet hetzelfde gebeuren als wat de stad op het De Coninckplein gedaan heeft: met de grove borstel schoonvegen. Er is al een zogenaamde nultolerantie, maar wij horen toch van de handelaars dat er veel te laks wordt opgetreden in hun buurt. Een tweede belangrijke punt: er moet een buurtinformatienetwerk (BIN) opgericht worden. Een burgerwacht kunnen we natuurlijk nooit goedkeuren, maar een BIN dat in samenwerking met de politie een controlefunctie uitoefent, zou veel kunnen oplossen.

"Zeggen dat de vele samenlevingsproblemen de schuld zijn van burgemeester Patrick Janssens, zou al te makkelijk zijn. Maar de gebeurtenissen zijn nog vers, we zullen zien hoe ze verder evolueren. Daarna zullen we kijken of we een interpellatie in de gemeenteraad nodig achten."