24 Antwerpse voetbalclubs ondertekenen voetbalcharter ’t Stad sjot

Op 1 december 2016, over deze onderwerpen: Sport

Vandaag ondertekenden 24 Antwerpse voetbalclubs in het stadhuis een charter met de naam ’t Stad sjot. Met de ondertekening van het charter engageren de clubs zich om beter samen te werken. Samenwerking maakt clubs immers sterker.

Antwerpen telt heel wat voetbalclubs. Zij staan voor dezelfde uitdagingen, onder andere met betrekking tot vrijwilligers. Zo is het niet altijd gemakkelijk om gediplomeerde trainers te vinden of ouders te betrekken bij de club. Daarom verzamelde Sporting A de 24 voetbalclubs met een gestructureerde jeugdwerking. Samen kunnen zij immers de krachten bundelen. Zo zullen de 24 samen een projectaanvraag indienen bij de Koning Boudewijnstichting om de ouderbetrokkenheid te vergroten.

“Met de ondertekening van een charter gaan de clubs de uitdaging aan om meer en beter samen te werken,” zegt schepen voor sport Ludo Van Campenhout. “Voortaan worden er afspraken gemaakt zodat elke voetballer op zijn niveau kan spelen en organiseren ze samen opleidingen. Tijdens netwerkmomenten wordt kennis uitgewisseld en worden de gezamenlijke noden in kaart gebracht. Zo kan met één stem gesproken worden. We willen in de Antwerpse voetbalwereld echt een klimaat creëren van fair play en respect.”

“Vroeger zaten de voetbalclubs meer op hun eigen eilandje. Dankzij ’t Stad sjot spelen wij met onze club op het tornooi van Sava en zij op dat van ons”, haalt Stefan Verheggen van RVC Hoboken een heel concreet voordeel van de samenwerking aan. “Het vertrouwen tussen de clubs groeit ook door de bijeenkomsten met de 24 clubs.”

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor sport