3 miljoen euro voor de restauratie van het stadhuis van Antwerpen

Op 19 april 2018, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme)

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent een premie van 3 miljoen euro toe voor de restauratie van het stadhuis in Antwerpen.

“Eind 2017 keurde de Vlaamse regering een meerjarenpremieovereenkomst voor de restauratie van het Steen en het stadhuis in Antwerpen goed”, aldus minister-president Geert Bourgeois. “In totaal trekt Vlaanderen voor beide historische gebouwen 30 miljoen euro uit, waarvan 9 miljoen euro betaald wordt met een Vlaamse erfgoedpremie.”

In 2018 kennen we een erfgoedpremie voor het stadhuis toe, in 2019 een restauratiepremie voor Het Steen en in 2020 een tweede restauratiepremie voor het stadhuis. Geert Bourgeois: “In 2020 zullen zowel het stadhuis als Het Steen gerestaureerd en opnieuw toegankelijk zijn.”

Het stadhuis van Antwerpen werd beschermd als monument in 1936 en is sinds 1999 opgenomen op de lijst van UNESCO-wereldcultuurerfgoed. In 2014 besliste het Antwerpse stadsbestuur om een restauratiedossier voor het stadhuis op te starten. Niet alleen de binnen- en buitenkant wordt gerestaureerd, ook alle schepenen en medewerkers krijgen opnieuw een plek in het historische gebouw. Het stadhuis wordt dankzij deze restauratie een hedendaags en open huis van bestuur. De restauratie gaat een stap verder dan enkel herstellen. Na de restauratie wordt het stadhuis een open huis, een icoon van waardevol onroerend erfgoed op de Grote Markt en bovendien ook een duurzaam gebouw.

Foto’s en meer informatie over dit onroerend erfgoed in de inventaris: