47% van de vluchtelingen heeft geen enkel diploma

Op 2 februari 2016, over deze onderwerpen: Inburgering

Waar we enkele maanden geleden nog te horen kregen dat het gros van de vluchtelingen hooggeschoold zou zijn, blijkt uit de eerste cijfers een ander beeld. Het profiel van de huidige vluchteling is ook helemaal niet te vergelijken zijn met de gemiddelde inburgeraar.

Zo zijn zeven op de tien vluchtelingen mannen. Bij de gemiddelde inburgeraars is dat net niet de helft. De vluchtelingen zijn ook jonger. Bij de gemiddelde inburgeraar is 18 procent tussen 18 en 24 jaar. Bij de vluchtelingen is dat 27 procent.

Bovendien is er een groot verschil naar opleidingsniveau. Het aantal niet-gealfabetiseerden en zwak gealfabetiseerden ligt op 17 procent. Dat is iets meer dan de helft hoger dan bij de gemiddelde inburgeraar.

Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans: “We stellen vast dat 47% van de vluchtelingen geen enkel diploma heeft of niet langer dan de leeftijd van 12 jaar naar school is geweest. Dat maakt het inburgeren niet eenvoudiger en vergt uiteraard meer inspanningen. Inspanningen die we echter beloond willen zien door nieuwkomers te verplichten resultaten te boeken. Vandaar dat we vanaf deze maand de resultaatsverbintenis invoeren en bovendien nog meer zal inzetten op het bekendmaken van onze normen en waarden. Belangrijk voor onder meer een snelle integratie en het vinden van een job.”