Concept Diamantbeleving Antwerpen - Antwerp Diamond Experience

Op 28 maart 2014

De stad wil de unieke Antwerpse troef die diamant is, beter uitspelen, zowel lokaal als internationaal en zowel op toeristisch als zakelijk vlak. Daarvoor wil de stad samenwerken met Toerisme Vlaanderen en de provincie Antwerpen. Ook de sector, vertegenwoordigd door het Antwerp World Diamond Centre, zal zijn expertise ter beschikking stellen. Doel is een ‘Diamantbeleving Antwerpen’ te ontwikkelen. Het college nam vandaag kennis van het concept. De stad zal vooral een rol spelen bij de uitbouw van concept naar businessplan. Na de lancering wordt het project overgelaten aan de privésector. Momenteel liggen alle mogelijke scenario’s van publiek-private samenwerking nog open.

De stad is geïnteresseerd in een ‘Diamantbeleving Antwerpen’ vanuit toeristisch en economisch oogpunt. Sinds de sluiting van het provinciaal diamantmuseum zijn er nog weinig producten rond diamant voor het grote publiek. Nochtans is de Scheldestad net gekend en befaamd voor deze unieke troef: diamant. De stad wil deze troef dan ook uitspelen, zowel bij lokale en internationale bezoekers en bewoners als bij zakenlui.

Hoe verder de herkomstmarkt, hoe gekender Antwerpen is als wereldcentrum voor de diamant, dankzij merknamen als bijvoorbeeld Cut in Antwerp en Diamonds love Antwerp. De toeristische reisindustrie in de verre herkomstmarkten is erg geïnteresseerd om arrangementen te verkopen, geënt op de uitstekende reputatie van Antwerpen als diamantstad.

Daarnaast is het ook belangrijk dat het lokale publiek een van de speerpuntsectoren in de lokale economie beter leert kennen. Hiervoor is een aantrekkelijke, hedendaagse en laagdrempelige ontmoetingsplaats nodig waar ook gelegenheid is tot kopen.

Diamantbeleving heeft tot slot ook een zakelijk doel. Het is de plaats waar zakenlui elkaar kunnen ontmoeten en binnen- en buitenlandse delegaties elkaar kunnen treffen in een omgeving die diamant uitstraalt.
Uitbouw Diamantbeleving Antwerpen
Om een Diamantbeleving Antwerpen uit te bouwen, wil de stad samenwerken met Toerisme Vlaanderen en de provincie Antwerpen. Ook de sector wordt betrokken. Het Antwerp World Diamond Centre zal zijn expertise en inzichten wat betreft diamant op het vlak van Business to Business (professionele reisindustrie, stadsgidsen, zakenmensen) en Business to Government (diplomatie) ter beschikking stellen. 

De rol van de stad Antwerpen blijft hierbij beperkt tot het begeleiden van het project van concept tot businessplan, het in de markt zetten van de diamantbeleving en het mee bewaken van de inhoud, communicatie en promotie ervan in de realisatiefase. Na de lancering wordt het project overgelaten aan de privésector en is daarmee per definitie een commercieel project.

Momenteel liggen alle mogelijke scenario’s van publiek-private samenwerking nog open.

Het concept
Het college keurt goed dat de marktverkenning en bevraging naar privé-investeerders aanvangt,  onder voorbehoud van enkele uitgangspunten met betrekking tot het concept:

• Middels een hefboominvestering wordt ‘Diamantbeleving Antwerpen’ in de markt gezet.
• De exploitatie wordt uit handen gegeven maar bij inhoud en communicatie blijft de stad betrokken.
• Er wordt een innovatieve kaart getrokken.
• Er wordt ingezet op B2C (Business to Customers - bewoners, toeristen, kinderen/jeugd), B2B (Business to Business - professionele reisindustrie, stadsgidsen, zakenmensen), B2G (Business To Government - diplomatie).
• Alle doelgroepen worden online benaderd.
• ‘Diamantbeleving Antwerpen’ is één exploitatie – daarom niet één exploitant – van drie delen, die conceptueel en financieel met elkaar verbonden zijn. Dit houdt in dat de projectdelen (experience, business space en retail) in theorie kunnen geëxploiteerd worden door drie verschillende investeerders/commerciële partners, maar dat die delen wel met elkaar verbonden zijn omwille van de rendabiliteit.
• De beleving staat centraal. De meest markante verhaallijnen waarin Antwerpen als diamantstad uitblinkt worden ontsloten als belevenis/ervaring.
• Er is aandacht voor het zakelijke aspect. De zalen moeten multi-inzetbaar zijn en ook aan andere sectoren kunnen worden verhuurd,  voor conferenties, recepties, nocturnes, congressen, meetings…
• Verkoop wordt niet uit het oog verloren. Het moet gaan om een ‘high end’-product met keuze-advies en om een kant-en-klare instapcollectie. Maatwerk ter plekke moet mogelijk zijn.
• Als locatie wordt bij voorkeur gekozen voor een ligging die tegelijkertijd voldoet aan volgende criteria: toeristisch gebied, commerciële toplocatie, op wandelafstand van de diamantwijk.

Dit alles zal nu verder praktisch uitgewerkt worden.

Verantwoordelijke schepen: Ludo Van Campenhout, schepen voor diamant

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is