Eerste Huizen van het Kind openen feestelijk hun deuren

Op 11 december 2014

Op zaterdag 13 en zondag 14 december openen de eerste Huizen van het Kind in Deurne-Noord en Borgerhout. De stad en haar partners willen deze Huizen van het Kind laten uitgroeien tot centrale informatie- en ontmoetingsplaatsen voor alle gezinsleden. De komende jaren worden nog 15 Huizen van het Kind gepland in de stad.

Op zaterdag 13 en zondag 14 december openen in Deurne-Noord en Borgerhout de eerste Huizen van het Kind in Antwerpen. Tijdens een openingsfeest kunnen Deurnse en Borgerhoutse ouders en hun gezinnen kennismaken met het aanbod van de Huizen van het Kind. Er vinden allerlei activiteiten plaats en ouders kunnen op deze ontmoetingsplek ervaringen uitwisselen.

One-stop-shop voor alle gezinsleden
"Elke ouder stelt zich wel eens vragen over het grootbrengen van zijn kinderen. Die vragen gaan niet altijd over opvoedingsproblemen. Heel wat ouders zoeken ook informatie over onderwijs, gezondheid, administratie en vrijetijdsactiviteiten voor hun kinderen", zegt schepen voor sociale zaken Fons Duchateau. "Met de Huizen van het Kind willen we het hen gemakkelijker maken door alle organisaties die ouders en gezinnen ondersteunen onder één dak te brengen."

Alle ouders kunnen terecht in de Huizen van het Kind, van tijdens de zwangerschap tot het kind 24 jaar is. Ook toekomstige ouders, grootouders en andere gezinsleden zijn er welkom. Daarnaast wordt een extra aanbod ontwikkeld voor kwetsbare gezinnen.

Ontmoetingsplaats voor de buurt
De Huizen van het Kind willen een ontmoetingsplaats in de buurt zijn. Ouders kunnen er deelnemen aan activiteiten en ervaringen uitwisselen. Ze kunnen er ook gratis speelgoed gebruiken en spelen met hun
kind. Om alles in goede banen te leiden, werken beide Huizen van het Kind samen met vrijwilligers en verenigingen uit de buurt.

Naar 17 Huizen van het Kind

De Huizen van Kind in Borgerhout en Deurne-Noord zijn pilootprojecten. Tegen het einde van de legislatuur wil de stad samen met haar partners 17 Huizen van het Kind geopend hebben in Antwerpen. In vijf van deze Huizen wordt een maximaal aanbod ontwikkeld, de overige 12 locaties zullen een beperkter programma aanbieden. In elk district komt minimaal één Huis van het Kind. In de districten Antwerpen en Deurne komen er meer.

De Huizen van het Kind zijn een samenwerking tussen de stad Antwerpen, OCMW Antwerpen, Kind en Gezin, Kind en Preventie vzw, De VoorZorg Thuishulp vzw, CAW Antwerpen vzw, De Kraamvogel vzw, De Speelbrug vzw, Domo-Antwerpen vzw, Federatie van Marokkaanse Verenigingen en Gezinsbond vzw.

Openingen – praktisch

Opening Huis van het Kind Deurne-Noord

zaterdag 13 december 2014 | 13 tot 17 uur

Merksemsesteenweg 26, 2100 Deurne