Fietsersfile aan fietserstunnel Kennedytunnel

Op 5 september 2011
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zei dit op een vraag van Liesbeth Homans (N-VA). Homans stelt vast dat de liften in de fietserstunnel onvoldoende capaciteit hebben.

"De liftinstallatie van de fietstunnel is veel te klein bemeten en functioneert hemeltergend traag", zegt het parlementslid. "De ruimten zijn kil en koud en worden weinig of niet onderhouden. Tegenwoordig maken meer en meer bromfietsen gebruik van deze liften. Twee bromfietsen in de lift samen met een drietal fietsen en de lift zit vol. Als de lift blokkeert, en dat gebeurt geregeld, dan kunnen de bromfietsen rechtsomkeer maken, want die raken niet op of van de trappen."

Voor de fietsers is de trap geen comfortabel alternatief. "Bij regenweer zijn de trappen glad", zegt Homans. "De fietsgoten links en rechts van de trappen werden zodanig slecht aangebracht dat men de fiets in schuine stand moet houden. Mensen met speciale fietsen, geladen met fietstassen en/of kinderen worden, wanneer de liften defect zijn, gedwongen rechtsomkeer te maken."

Tunnel

Crevits geeft toe dat er een capaciteitsprobleem bestaat. Dat zorgt voor wachtrijen aan de liften en door de zware belasting ontstaan ook technische problemen aan de schuine liften. De snelheid van de liften verhogen, is volgens de minister niet haalbaar. "De vaste trap vervangen door een roltrap is technisch wel haalbaar", zegt de minister. "De kostprijs wordt geraamd op twee miljoen euro voor beide roltrappen. Dat budget is niet beschikbaar in de huidige begroting."

Minister Crevits lanceert een alternief idee als mogelijke oplossing. "Bij de eventuele ontwikkeling van projecten op rechteroever aan Petroleum-Zuid kan worden overwogen om een nieuwe voetgangers- en fietserstunnel te bouwen", zegt Crevits.

Volgens Homans laat ook de properheid van de lift en de fietserstunnel het afweten.

"Deze vluchtkoker wordt samen met de rijwegkokers van de Kennedytunnel onderhouden", zegt minister Crevits. "In het onderhoudsbestek van de tunnels in de Antwerpse regio zijn twee kuisbeurten per jaar van de volledige vluchtkoker, inclusief de toegangshellingen, opgenomen. Er zijn ook tussentijdse veegbeurten, maar die worden door de eigen diensten gedaan."

Evacuatie

Tijdens de bouw van de Kennedytunnel werd, voor de evacuatie van de automobilisten, ook een vluchtkoker aangelegd tussen de beide rijwegkokers. Deze vluchtkoker werd zodanig ontworpen dat hij ook bruikbaar was voor voetgangers en fietsers door het aanbrengen van roltrappen aan de beide uiteinden.

Van 1968 tot 2004 was de koker enkel toegankelijk via deze roltrappen. De toegang voor speciale fietsen of rolstoelen was tot op dat ogenblik niet mogelijk. Door de roltrappen te vervangen door schuine liften, werd de koker wel toegankelijk gemaakt voor deze gebruikers.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is