Geval van agressie aan loket: stad vraagt verontschuldigingen en minnelijke schikking

Op 15 maart 2013

Recent vond er aan één van de stadsloketten een incident plaats waarbij een klant een monitor naar een ambtenaar gooide. De stad neemt deze zaak ernstig: de betrokkene ontvangt een factuur om alle schade te vergoeden. Als de dader niet ingaat op de betaling van deze schikking, legt de stad klacht neer bij het parket.
De stad hanteert een nultolerantie voor alle vormen van geweld en maakt een actieplan voor het aanpakken van geweld tegen publieke dienstverleners. Dat is vastgelegd in het bestuursakkoord, onder punt 104.

Recent vond aan een loket een geval van ontoelaatbare agressie plaats. Een man toonde zich niet alleen verbaal agressief, maar gooide daarbij ook een monitor naar een onthaalbediende. Verschillende loketbediendes en andere aanwezigen waren daar getuige van. De loketbediende was na het incident een aantal dagen werkonbekwaam.

In zijn bestuursakkoord (onder punt 104) legde het stadsbestuur vast dat er een nultolerantie geldt voor alle vormen van geweld, ook en in het bijzonder, ten aanzien van publieke dienstverleners. Het eist daarom niet alleen dat de man zich formeel verontschuldigt maar stelt ook een minnelijke schikking voor die de toegebrachte schade en de afwezigheid van de medewerker na het incident moet compenseren. Weigert de man die te betalen, dan stapt de stad naar het parket. Het stadsbestuur draagt klantvriendelijkheid hoog in het vaandel, maar verwacht in ruil daarvoor ook een minimum aan respect.

De stad hoopt dat deze actie als voorbeeld kan gelden: wangedrag tegenover het personeel en het patrimonium wordt niet getolereerd.

Verantwoordelijke schepen: Liesbeth Homans, schepen voor loketten

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is