Lage-emissiezone zorgt voor een leefbaarder en gezonder Antwerpen

Op 8 mei 2015

Met de invoering van een lage-emissiezone in de kernstad en op Linkeroever in de loop van 2016 verbetert de stad Antwerpen de lokale luchtkwaliteit. Dat komt het welzijn van de Antwerpenaars ten goede. "Dankzij deze maatregel zal bijvoorbeeld de uitstoot van fijn stof door voertuigen met 41% dalen tegen 2020" stelt de bevoegde schepen voor leefmilieu Nabilla Ait Daoud.

De lage-emissiezone is in de eerste plaats een maatregel die de leefbaarheid van de stad zal verbeteren en vooral ten goede komt aan de gezondheid van de zwakste bewoners van de stad: zowel ouderen als jongeren. Het stadsbestuur doet dit met de nodige sociale correcties en zonder iemand te willen achterlaten. Een grote informatiecampagne in samenwerking met de beroepsfederaties is in voorbereiding en zal tijdig en correct alle burgers informeren.

De Vlaamse overheid legt de algemene toegangsvoorwaarden voor lage-emissiezones vast, zodat die gelijk zijn in alle steden en gemeenten die een lage-emissiezone invoeren. In onderstaande tabel worden de toegangsvoorwaarden weergegeven:


 


Periode 2016 – 2019


Periode 2020 – 2024


Periode 2025 – …


Dieselvoertuigen


Euronorm 4 of IV

Euronorm 3 of III als het voertuig is uitgerust met een roetfilter 


Euronorm 5 of V


Euronorm 6 of VI

Benzine- of aardgasvoertuigen


Euronorm 1 of I


Euronorm 2 of II

 


Euronorm 3 of III

 

Uit cijfers van de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen blijkt dat van de 75 000 wagens ingeschreven in de lage-emissiezone ongeveer 75% zeker zal voldoen aan de voorwaarden. Een overige 15% van de wagens zal voldoen op voorwaarde dat het voertuig uitgerust is met een roetfilter. Een diesel met Euro 3 zonder roetfilter zal in aanmerking komen voor een tijdelijke toelating mits betaling. Het gaat dus uiteindelijk om 10% van de wagens, ofwel ongeveer 7500 voertuigen, die vandaag effectief onder de minimumvoorwaarden van de zone vallen en dus een overstap moeten maken. 

De stad plant vanaf het najaar een grootschalige communicatiecampagne waarbij Antwerpenaren en bezoekers uitgebreid en ruim van tevoren geïnformeerd zullen worden over de voorwaarden en alle flankerende maatregelen om de overstap zo vlot, goedkoop en eenvoudig mogelijk te maken. Het streefdoel is dat bij de aanvang van de zone in 2016 de Antwerpse bewoners die dat willen de stad met de auto kunnen bereiken.  Een belangrijk aspect van deze campagne is de samenwerking met de verschillende sectororganisaties zoals Federauto om alle inwoners, bezoekers en betrokkenen grondig te informeren.

"De sector wil immers actief bijdragen aan de verduurzaming en vergroening van het wagenpark in en om Antwerpen. De consument zal zich via de lokale professional kunnen informeren over de aanschaf van zijn of haar voertuig en of dit voldoet aan de toekomstige vereisten van de lage-emissiezone." zegt Jos Vermeiren van Federauto.

Door samen te werken en dergelijke projecten samen voor te bereiden en te begeleiden wil de stad Antwerpen de leefbaarheid van de stad verbeteren op een eerlijke, sociale en correcte manier en zonder mensen achter te laten.

Wie nu al wil weten wat de lage-emissiezone precies inhoudt en waar die zich situeert, vindt alle  informatie op www.antwerpen.be/nl/kanalen/lage-emissiezone. Op de site staat ook een handig instrument waarmee je met een paar klikken te weten komt of en tot wanneer je eigen voertuig voldoet aan de toegangsvoorwaarden.

Verantwoordelijke schepen: Nabilla Ait Daoud, schepen voor leefmilieu

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is