Liesbeth Homans begrijpt niet dat Antwerpen project rond leefbaarheid laat schieten : geen conciërges in sociale blokken

Op 6 mei 2011

Iedereen is het erover eens dat conciërges een belangrijk element kunnen zijn in het verhogen van de leefbaarheid binnen de grote sociale woningcomplexen. Daarom stelde Vlaanderen een project op poten om langdurig werklozen aan te werven als huisbewaarder. Het ging om 25 mensen.

Woonhaven weigert

De Antwerpse sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven kwam zeker in aanmerking voor dit project, maar liet het toch links liggen. Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) reageert verwonderd. "Ik nam hierover contact op met Woonhaven", zegt Van den Bossche in de commissie Wonen. "Woonhaven had het blijkbaar te druk met de fusie van de huisvestingsmaatschappijen. De kans lijkt me bijzonder klein dat de Antwerpse maatschappij alsnog over zal gaan tot aanwervingen."

Gemiste kansen

Ook Vlaams parlementslid Liesbeth Homans (N-VA) vindt dit een gemiste kans.

"Het getuigt absoluut niet van goed bestuur bij Woonhaven", zegt Homans. "Het excuus dat ze het te druk hadden met de fusieoperatie, die ondertussen toch al enige tijd achter ons ligt, gaat niet op. Conciërges zouden juist de wrevel die ontstaan is door de fusie mee kunnen helpen wegnemen. Via dit project wierf de stad Gent negen conciërges aan. Antwerpen heeft er geen enkele."

Woonhaven: foute profielen

Woonhaven had ernstige vragen bij het Vlaamse project van conciërges. "De kandidaten die in aanmerking kwamen voor deze job moesten langdurig werklozen zijn", zegt Woonhaven-woordvoerder Jan Hendrickx. e_SDLqWij zijn niet overtuigd dat deze mensen het juiste profiel hebben als huisbewaarder. Bovendien zaten we met de fusie van de huisvestingsmaatschappijen al met veel personeelsverschuivingen. Ondertussen werken we met toezichters. Die wonen wel niet in onze complexen. Op Linkeroever starten we met vrijwilligers die de taak van conciërge een beetje op zich nemen."