U bent hier
Stad voert verkeersveiligheidsingrepen uit in Antwerpen, Merksem en Wilrijk
Het stadsbestuur en de lokale politie blijven snelle verkeersingrepen uitvoeren om de verkeersveiligheid te verhogen. Deze initiatieven zijn de praktische uitvoering van de visie van de stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid. Het gaat om maatregelen die de snelheidslimiet in de Zones 30 afdwingen. Deze week besliste het college om in twee straten in Antwerpen en één straat in Merksem en Wilrijk maatregelen te nemen.
Om de chauffeurs duidelijk te maken dat ze zich hier in een trage zone bevinden, zijn in deze straten infrastructurele ingrepen nodig:
- Kipdorp (Antwerpen)
- Lange Van Ruusbroeckstraat (Antwerpen)
- Van Praetlei (Merksem)
- Legerstraat (Wilrijk)
Een overzicht van de ingrepen
In Antwerpen voorziet de stad een bijkomende ingreep op Kipdorp. Daar plaatst de stad namelijk een extra rijbaankussen. Met witte verf worden de rijbaankussens langs de rand extra zichtbaar gemaakt. In de straat zal een tijdelijke display ook aangeven of bestuurders al dan niet te snel rijden. Deze sensibiliserende maatregel moet de aandacht vestigen op het trage karakter van de straat.
Daarnaast plaatst de stad een prefab rijbaankussen in de Lange Van Ruusbroeckstraat in Antwerpen. Dit is een obstakel in kunststof, dat op het wegdek kan worden bevestigd om de snelheid te remmen. Ook in deze straat werden al eerder maatregelen getroffen die nu nog bijgestuurd worden.
In Merksem wordt in de Van Praetlei een betonnen rijbaankussen aangelegd. Ter hoogte van het rijbaankussen plaatst de stad ook twee plooibakens. Die moeten voorkomen dat automobilisten de maatregel kunnen ontwijken.
Ook in de Legerstraat in Wilrijk komen er enkele bijkomende snelheidremmende maatregelen. Zo wordt de doeltreffendheid van die ingrepen verhoogd, door de driehoek in het midden van de straat een beetje te verlengen en een extra paaltje te plaatsen.
Meer maatregelen voor meer verkeersveiligheid
Met al deze maatregelen wil de stad automobilisten de snelheidslimiet laten respecteren. Bovendien roept ze alle verkeersdeelnemers op om aandacht te hebben voor elkaar.
Als na snelheidsmetingen door de verkeerspolitie blijkt dat er ergens dringende aanpassingen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verhogen in bepaalde straten, kan de stad dus snel tot actie over gaan. In samenspraak met de districten laat ze tijdelijk de nodige aanpassingen uitvoeren. De analyse van de snelheidsovertredingen en het advies om een maatregel te nemen, levert de lokale politie en de mobiliteitsdienst. Na een periode van zes maanden gebeuren er nieuwe snelheidsmetingen om het effect van de maatregelen te meten.
De stad voert deze maatregelen uit na advies van de districten. Een maatregel hoeft niet in de weg te staan van een definitieve heraanleg. Veiligheid én maatwerk staan centraal, zonder de kwaliteit van het straatbeeld uit het oog te verliezen. De stad zal op regelmatige basis nieuwe locaties onder de loep nemen en waar nodig werken laten uitvoeren.
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit – Rob Van de Velde, schepen voor ruimtelijke ordening – Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein




