U bent hier
Stad wil aanvraag parkeervergunningen volledig digitaal laten verlopen
In het kader van de verdere digitalisering wil de stad Antwerpen haar bewoners de mogelijkheid bieden om via een e-loket een aanvraag voor een parkeervergunning (bewonerskaart) in te dienen. Om dit volledig digitaal te laten verlopen, heeft de stad toegang nodig tot enkele gegevens van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen. Ze vraagt daarvoor nu toelating aan de Privacycommissie.
De stad Antwerpen wil haar bewoners de mogelijkheid bieden om via een e-loket zelf een aanvraag in te dienen voor een parkeervergunning. Nu kan deze aanvraag enkel gebeuren via post, e-mail of met een persoonlijk bezoek aan het loket. De aanvraag moest ook steeds voorzien zijn van alle nodige documenten (ingevuld aanvraagformulier, inschrijvingsbewijs van het voertuig, eventueel verklaring op eer in verband met het gebruiksrecht op de wagen).
In 80% van de gevallen zou een bewoner via elektronische weg deze parkeervergunning zelf kunnen aanvragen zonder hiervoor documenten te moeten opsturen of zich te verplaatsen. Enkel wanneer de aanvrager niet zelf de houder van de nummerplaat is, zou een bijkomend document nodig zijn en kan de aanvraag niet volledig digitaal verlopen.
Om dit proces volledig te digitaliseren heeft de stad toegang nodig tot de volgende gegevens van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV): het rijksregisternummer van de houder van de nummerplaat, de status van de inschrijving van het voertuig, de categorie van het voertuig en gewicht van het voertuig. Ze vraagt hiervoor toelating aan de Privacycommissie.
Wanneer de stad deze toelating krijgt, zullen bewoners zichzelf via het e-loket voor parkeervergunningen kunnen identificeren aan de hand van de elektronische identiteitskaart of door ingave van het rijksregisternummer. De stad kan daarna, via ingave van de nummerplaat van het voertuig waarvoor een parkeervergunning wordt aangevraagd, de nodige gegevens van de DIV raadplegen en een digitale parkeervergunning afleveren die onmiddellijk geldig is.
Doel is om dit tegen de lancering van het nieuwe digitale platform, A-Stad, in mei 2014 in orde te krijgen
Veder bekijkt de stad Antwerpen de mogelijkheid om ook een eventuele verlenging, stopzetting en aanpassing (na een verhuis) van de parkeervergunning mogelijk te maken zonder loketbezoek. Hiervoor zouden bewoners dan zelf geen stappen meer moeten ondernemen.
Verantwoordelijke schepenen: Liesbeth Homans, schepen voor loketten – Koen Kennis, schepen voor mobiliteit