U bent hier
Tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregel in Lange Altaarstraat geëvalueerd
De stad blijft middelen investeren in snelle, tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen. Eenvoudige, tijdelijke ingrepen zorgen ervoor dat er minder snelheidsovertredingen plaatsvinden omdat het openbaar domein aangepast wordt aan het geldende snelheidsregime. Ook evaluatie maakt deel uit van de opdracht van de stad. Als een eerdere maatregel niet voldoende effect heeft, wordt die bijgewerkt. Dat gebeurt nu in de Lange Altaarstraat in het district Antwerpen.
De stedelijke Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid in Antwerpen besteedt jaarlijks een budget van 500 000 euro aan snelheidsremmende maatregelen op verschillende locaties in Antwerpen. Het doel van die infrastructurele maatregelen is om de chauffeurs de maximumsnelheid te doen naleven. De stad voorziet in evaluaties en past waar nodig de reeds doorgevoerde maatregelen aan.
Lange Altaarstraat geëvalueerd
Voor Leefschool De Dageraad in de Lange Altaarstraat werd eerder een middengeleider geplaatst. Door deze ingreep verschuift de as van de straat en moeten chauffeurs vaart minderen. Na evaluatie blijkt dat het terugdringen van het aantal overtredingen met deze ingreep nog niet voldoende werkt.
Om de asverschuiving te benadrukken laat de stad nu paaltjes aanbrengen op de middengeleider, waardoor die niet meer overrijdbaar is. Aan weerskanten van de middengeleider komen ook rijbaankussens die effectief aanzetten om te vertragen.
Verkeersveiligheid een aandachtspunt
Het is de bedoeling van de Stedelijke Staten-Generaal om projecten te blijven uitwerken in de buurt van schoolomgevingen, schoolroutes, zwarte punten en gevaarlijke wegsegmenten. De focus zal ook sterker liggen op woon- en schoolomgevingen en de functies die daarbij horen. De stad wil zo in praktijk met de nieuwe snelheidsremmende maatregelen de zone 30 effectief afdwingen.
Verantwoordelijken: burgemeester Bart De Wever - Koen Kennis, schepen voor mobiliteit - Ludo Van Campenhout, schepen voor publiek domein