Velo gaat verkoop jaarkaarten monitoren wegens groot succes

Op 6 maart 2014

De Antwerpse stadsfietsen blijven enorm populair. Dankzij de uitbreiding van vorig jaar kwamen er voor de vele belangstellenden extra jaarkaarten beschikbaar. Daarvan zijn er ondertussen alweer zo veel verkocht, dat de maximumcapaciteit (circa 34 200 jaarkaarten) opnieuw in zicht komt. Daarom start Velo vandaag alvast met een wachtlijst. Dat betekent dat Velo de komende weken nog wel jaarkaarten blijft verkopen, maar ondertussen nauwkeurig in de gaten houdt hoe intensief de fietsen gebruikt worden. Zo kan het Velo-team op een gecontroleerde manier het maximale aantal jaarkaarthouders toelaten waarbij het de dienstverlening aan alle klanten nog kan garanderen.

Tussen mei 2012 en voorjaar 2013 was er al eens een Velo-wachtlijst. Toen was de grens van 20 000 jaarkaarten bereikt. Dankzij de uitbreiding in 2013 (van 82 stations voor 1 000 Velo’s tot 150 stations voor in totaal 1 800 stadsfietsen), kwamen er ook weer extra jaarkaarten vrij en kon de wachtlijst opgeheven worden.

Vandaag zijn er ondertussen al 31 947 Velo-jaarkaarten in omloop. Zelfs tijdens de voorbije regenachtige weken gingen er dagelijks gemiddeld nog zo’n 25 jaarkaarten de deur uit. Tegen dat tempo en met het voorjaar in aantocht, wordt de limiet van circa 34 200 jaarkaarten vermoedelijk half mei bereikt.

Monitoring om limiet nauwkeuriger te bepalen
Daarop vooruitlopend activeert Velo nu opnieuw een wachtlijst. Bedoeling van die lijst is om op een gecontroleerde manier jaarkaarten te blijven uitreiken tot de werkelijke limiet van circa 34 200 kaarten is bereikt. Door het gebruik van de stadsfietsen vanaf nu intensief te monitoren, kan Velo de grens voor het maximale aantal jaarkaarten immers nauwkeuriger bepalen: gebruiken de nieuwe jaarkaarthouders de stadsfietsen minder dan gemiddeld? Dan kan Velo meer dan die 34 200 jaarkaarten uitgeven. Zijn de nieuwe klanten juist intensievere fietsers, dan zal de grens van het systeem al eerder bereikt worden.

Negentien jaarkaarten per stadsfiets
Die limiet is gebaseerd op de gebruikscijfers (1). Zo berekende Velo dat ongeveer 19 jaarkaarten per stadsfiets het maximum is om nog een goede dienstverlening te kunnen garanderen. Als Velo méér dan 34 200 jaarkaarten zou verkopen, dan zouden er geregeld zoveel Velo’s tegelijk in gebruik zijn, dat de fietsen niet langer goed te verdelen zijn over de stations. In dat geval zouden klanten dus vaak voor volle of lege stations staan. Op basis van het huidige aanmeldingstempo verwacht Velo de limiet half mei te bereiken.

Wie nog een jaarkaart wenst, kan zich aanmelden via  www.velo-antwerpen.be (kies ‘registreren jaarkaart’). Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst verwerkt. Is de wachtlijst eenmaal effectief van kracht, dan kunnen er voorlopig geen jaarkaarten meer uitgereikt worden en ontvangen degenen die zich registreerden op volgorde van aanmelding automatisch een mailbericht zodra er weer plaatsen vrijkomen (bijvoorbeeld door gebruikers die hun abonnement niet verlengen).

Geen verandering voor huidige jaarkaarthouders en dag- en weekpassen
Voor de huidige jaarkaarthouders blijft alles zoals het was. Zij ontvangen ongeveer dertig dagen voor de vervaldatum van hun Velo-jaarkaart een mailbericht over automatische verlenging van hun abonnement. Wie geen verlenging wenst, krijgt ruimschoots de tijd om zich uit te schrijven via de Velo-website.

Dag- en weekpassen blijven verkrijgbaar omdat die vooral gebruikt worden in de minder drukke periodes, buiten de spitsuren.

Bijna 150 Velo-stations gerealiseerd
Eind deze en begin volgende week gaan normaal gezien de vijf laatste Velo-stations van de in het voorjaar 2013 gestarte uitbreiding open: de twee stations in de Dam-wijk, een station bij districtshuis Berchem, in de Pastorijstraat en aan de Jan Van Rijswijcklaan – voor de deur van kunstcampus deSingel. Daarmee zijn dan alle bij de start in 2011 geplande 150 Velo-stations gerealiseerd.

(1) De Antwerpse stadsfietsen worden intensiever gebruikt dan die in andere steden wereldwijd. De Velo’s maken in het laagseizoen dagelijks gemiddeld zo’n zes ritten. Zelfs op regen- en sneeuwdagen blijkt Velo nog een gemiddelde van vier ritten per dag te halen. Op zomerse dagen stijgt het gemiddelde gebruik naar acht tot negen, met uitschieters tot tien ritten per dag per fiets. 

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en voorzitter van het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is