Visit Antwerpen gaat voor digitaal

Op 25 juni 2015

Visit Antwerpen lanceert vandaag een nieuwe bezoekerswebsite. Op www.visitantwerpen.be  kunnen bezoekers uit binnen- en buitenland terecht voor informatie over Antwerpen. Daarnaast installeert Visit Antwerpen een virtueel onthaal op Antwerp Airport om het toegenomen aantal reizigers op de luchthaven te informeren. Beide projecten passen in de digitale strategie van de stad Antwerpen die de gebruiker centraal zet.

Nieuwe website

De nieuwe www.visitantwerpen.be bestaat in vier talen (Nederlands, Frans, Duits en Engels) en is de informatiebron bij uitstek voor bezoekers uit binnen- en buitenland. Anno 2015 zijn websites veel meer dan een informatiekanaal, daarom is de nieuwe website veel visueler en dynamischer dan zijn voorganger. De focus ligt op wat de gebruikers willen zien. De achterliggende technologie maakt het bijvoorbeeld makkelijk om evenementen tijdelijk een prominente plek te geven op de website. Er is ook een functie die de bezoeker op een slimme manier door het grote aanbod leidt: als iemand bijvoorbeeld informatie over het MAS | Museum aan de Stroom opzoekt, dan zal de website ook gerelateerde content als het Red Star Line Museum en maritieme evenementen op het Eilandje tonen.

Nog nooit eerder zochten zoveel mensen ook informatie via nieuwe dragers. De nieuwe website is ‘mobile friendly’ en zal dus gemakkelijk te raadplegen zijn via tablet en smartphone. Uiteraard blijft de website perfect toegankelijk op laptop en vaste computer.

Ook bezoekers kunnen hun steentje bijdragen via sociale media. Er worden immers feeds van Twitter en Instagram getoond op de nieuwe website, waar vooral foto’s en berichten van onder meer bezoekers aan de stad worden weergegeven. Zij zijn immers ideale ambassadeurs om de stad te promoten (via #visitantwerp).

Visit Antwerpen kan nu ook sneller inspelen op vragen van bezoekers. Via een handig helpcenter zullen medewerkers vragen online beantwoorden. Bovendien kunnen bezoekers op de website zelf antwoorden op veelgestelde vragen terugvinden.

Vanuit de bewonerswebsite antwerpen.be kan men snel doorklikken naar de nieuwe bezoekerswebsite en de andere stedelijke websites, die zich richten op ondernemers en studenten, via de zwarte navigatiebalk bovenaan.

Virtueel onthaal in Antwerp Airport

Het virtuele onthaal in Antwerp Airport zorgt ervoor dat het toegenomen aantal reizigers op de Antwerpse luchthaven op een vlotte manier informatie verkrijgt over Antwerpen. Het onthaal bestaat uit drie delen. Via een touchscreen met praktische informatie en filmpjes komen bezoekers te weten hoe ze het best in het historische hart van de stad geraken. Het virtuele onthaal bevat ook een onlinechat: bezoekers kunnen via deze chat met toetsenbord in real time vragen stellen aan een medewerker van het bezoekerscentrum op de Grote Markt. Tot slot is er ook een scherm met filmpjes en foto’s over de stad en haar producten ter inspiratie voor bezoekers op de luchthaven.

Het virtuele onthaal maakt gebruik van dezelfde technologie als de nieuwe website. Beide projecten blijven evolueren. Visit Antwerpen wil immers inspelen op nieuwe digitale trends. In de nabije toekomst zullen op de nieuwe website en het virtuele onthaal ook nog andere digitale toepassingen gelanceerd worden zoals een interactieve stadskaart en een onlineshop.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is