Zachte winter zet Antwerpen op koers voor toeristisch topjaar

Op 27 maart 2014

Antwerpen maakt zich op voor het nieuwe toeristische seizoen. In tegenstelling tot de strenge winter van 2013, zijn de weergoden de toeristische sector nu wel goed gezind. Antwerpen heeft de ambitie om de stad in 2014 verder op de kaart te zetten, zowel voor het zakelijke toerisme als voor het ‘leisure’ toerisme. Uit de voorlopige cijfers van FOD Economie blijkt dat 2013 op vlak van overnachtingen het op één na beste jaar is over de voorbije periode van vijf jaar en dat het aantal zakelijke overnachtingen met 4,8% is gestegen. De stad wil deze stijgende trend nu verder doortrekken in 2014.

In tegenstelling tot vele andere economische sectoren is toerisme een samengestelde sector waarvan onder andere horeca, cultuurtoeristische attracties en musea, transportbedrijven en gidsen deel uitmaken. Daardoor is het niet mogelijk om het toeristische resultaat in één cijfer te vatten.

Een volledig overzicht van de resultaten is terug te vinden op: www.visitantwerpen.be (> pers > cijfers 2013). Klik hier voor de rechtstreekse link.
Conclusies 2013

Volgens de voorlopige prognose van de overnachtingscijfers van FOD-economie is 2013 het op één na beste jaar op vlak van overnachtingen gezien over  de voorbije vijf jaar. Het niveau blijft min of meer gehandhaafd. Na het crisisjaar 2009 (-7,2%) steeg het aantal overnachtingen in de volgende drie jaar fors waardoor het pre-crisisniveau met ruim 10% overschreden wordt. De voorlopige cijfers voor 2013 geven ook een stijging aan van 4,8% op vlak van zakelijke overnachtingen.

Voor de riviercruises was 2013 opnieuw een topjaar met 633 aanlopen, 86 637 passagiers en 1257 ligdagen.

Ook de Antwerpse attracties deden het goed, ondanks de grillige seizoenen. In ZOO Antwerpen blijft het aantal abonneehouders stijgen, wat voor het tweede jaar op rij voor een record zorgt. Touristram deed het in 2013 beter dan in 2012 dankzij een goede zomer en een zacht najaar. De rondleidingen in de Antwerpse ruien trokken 10 776 bezoekers, maar liefst 10,3% meer dan het jaar voordien.

Het totaal aantal bezoekers van de musea en erfgoedinstellingen van de stad Antwerpen ligt lichtjes onder het aantal van 2012.
In 2013 was er ook heel wat buitenlandse media-aandacht. De goede samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen en Antwerpen Toerisme & Congres leverde in totaal 198 professionele mediabezoeken op, goed voor in totaal 561 journalisten (maar liefst een stijging van 48% t.o.v. 2012). De positieve resultaten bij pers- en tradewerking zorgen voor een return op middellange termijn.

In totaal werden 584 623 bezoeken geregistreerd op de toeristische website www.visitantwerpen.be, ruim een kwart meer dan in 2012. De meeste websitebezoekers komen uit België (48,7%), Nederland (18,8%) en Duitsland (14,7%).
Toerisme in 2014

Ook in 2014 blijft de stad inzetten op het aantrekken van congressen en evenementen uit uiteenlopende sectoren zoals onder meer het medische congres EMIM, het BWF Beiaard Wereldcongres, de conferentie ‘Vrede is de toekomst’ en de Special Olympics. Opnieuw verwacht Antwerpen meer dan 2000 congressen, meetings en beurzen in de Antwerpse venues en hotels.

Het Antwerpse cruisetoerisme zit in de lift. Elk jaar wint de Scheldestad aan populariteit als bestemming voor zee- en riviercruises. Op tien jaar tijd steeg het aantal aanlopen van riviercruises met 350% en het aantal passagiers zelfs met meer dan 400%. 2014 kondigt zich opnieuw als een recordjaar aan. Ook voor de zeecruises wordt 2014 een bijzonder druk jaar met 28 aanlopen en 6 first calls.

Begin februari werd de nieuwe versie van de Antwerp City Card gelanceerd. Daarmee stappen bezoekers van de stad meer dan dertig musea, kerken en attracties gratis of met een fikse korting binnen. Bovendien kunnen toeristen voortaan kiezen of hun kaart 24, 48 of 72 uur geldig is. De nieuwe versie kende meteen succes: tijdens de eerste zes weken werden er maar liefst 600 kaarten verkocht, bijna de helft van het totale aantal kaarten verkocht in het voorbije jaar. In 2014 wordt werk gemaakt van een city card op maat voor specifieke doelgroepen van toeristen: congresgangers, jongeren en cruisepassagiers.
Vanaf juli 2014 zal Citypath (www.citypath.be) een interactieve stadsgids aanbieden in Antwerpen. Het is een digitaal platform dat zich richt op verblijfs- en belevingstoerisme in Antwerpen, met een directe link naar de lokale economie van de stad. Door een gebruiksvriendelijke webapplicatie en een geplande smartphone-applicatie kan elke toerist en stadsbewoner deze toeristische informatie raadplegen. De stad Antwerpen verleent haar medewerking aan Citypath om dit onlineplatform uit te rollen in 2014. Het Citypath-platform zal ontwikkeld worden in het Nederlands, Frans en Engels.

Met het city marketing project This Is Antwerp haalt de stad Antwerpen jonge citytrippers van over heel de wereld naar Antwerpen. Alle nuttige informatie wordt gebundeld in een gratis app, een website, verschillende sociale mediakanalen, een maandelijkse kalender en een halfjaarlijks magazine. In het kader van deze internationale jongerencampagne organiseert Antwerpen Toerisme & Congres vanavond het This Is Antwerp Hospitality Event om haar toekomstplannen voor het jongerentoerisme toe te lichten en ervaringen te delen met andere partners, hosts van hostels en jeugdlogies, gastenkamers, B&B’s, jonge ondernemers,…

De pers is van harte welkom om hierop aanwezig te zijn, op donderdag 27 maart om 19 uur in Extra City Kunsthal (Eikelstraat 25-31, 2600 Berchem). Graag bevestigen via margot.hermans [at] stad.antwerpen.be.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor toerisme

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is