Aanpassing politiecodex: uitbreiding verbodzone straatartiesten en nieuw reglement om criminele motorbendes te weren

Op 4 oktober 2019

Het college besliste vandaag aanpassingen aan de politiecodex ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Na goedkeuring zal de zone waar het voor straatartiesten verboden is acts uit te voeren, uitgebreid worden van de Meir naar de Leysstraat, de Teniersplaats, het Operaplein en de De Keyserlei. Er zullen op deze as wel gedoogplaatsen zijn waar straatartiesten acts kunnen uitvoeren. Daarnaast stelt het college ook voor om in de politiecodex voorwaarden op te nemen voor clubhuizen en bijeenkomsten van motorclubs om zo criminele motorbendes te weren uit de stad. De stad Antwerpen wil met beide aanpassingen de openbare rust en veiligheid garanderen en overlast verkleinen.

Uitbreiding verbodzone straatartiesten

Sinds 2015 is het voor straatartiesten verboden om acts uit te voeren op de Meir behalve in de directe omgeving van enkele bepaalde plaatsen, namelijk het standbeeld van Antoon Van Dijck, het beeldhouwwerk De Hand en De Wapper. De stad Antwerpen voerde dit algemene verbod onder meer in om te vermijden dat de straatartiesten op drukke plaatsen de doorgang belemmeren en om de openbare rust en veiligheid te garanderen.

In de praktijk blijkt dat er zich een verschuivingseffect voordoet en veel straatartiesten zich opstellen in het verlengde van de Meir, waar het verbod momenteel niet geldt, namelijk in de Leysstraat en op de Teniersplaats en de De Keyserlei.

Omdat dat ook drukke plaatsen zijn, beslist het college een uitbreiding van de verbodzone ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Concreet zal de verbodzone voor acts van straatartiesten na goedkeuring uitgebreid worden met de Leysstraat, de Teniersplaats, het heraangelegde Operaplein en de De Keyserlei. Net zoals voor de Meir komen ook in deze uitgebreide verbodszone gedoogplaatsen om straatartiesten de mogelijkheid te bieden hun act uit te voeren. Dit echter uitsluitend op plaatsen waar de kans op de verstoring van de openbare veiligheid door het belemmeren van de doorgang of de verstoring van de openbare rust door geluidshinder, tot een minimum beperkt wordt.

Volgende gedoogplaatsen worden in de uitgebreide verbodzone opgenomen:

het standbeeld van David Teniers op de Teniersplaats;
het toegangspaviljoen van premetrostation Opera, met uitzondering van de zone voor de in- en uitgang van dit premetrostation;
het kruispunt van de De Keyserlei en de Pelikaanstraat, ter hoogte van De Keyserlei nr. 59.

Ook de bestaande gedoogplaatsen op de Meir blijven behouden.

Nieuw is dat de perimeter van de gedoogplaatsen verkleind wordt van 25 naar 15 meter.

Naar analogie legt het college ook ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor dat het verbod om gebruik te maken van slaginstrumenten op de Meir en de Wapper uitgebreid wordt naar de hele winkelas en de uitgebreide verboden zone, zijnde de Leysstraat, de Teniersplaats, het Operaplein en de De Keyserlei.

Straatartiesten die in Antwerpen willen optreden, dienen dit voorafgaand te melden. Alle informatie daarover vinden ze terug op www.antwerpen.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.

Nieuw reglement om criminele motorbendes te weren

Doordat in Nederland en Duitsland criminele motorbendes gerechtelijk en bestuurlijk aangepakt worden, is er een verschuiving merkbaar richting ons land. Criminele motorbendes zijn gekend om zich in te laten met drugs, wapenhandel, mensensmokkel en afpersing. Uit onderzoek blijkt dat 70 tot 75% van de leden van dergelijke clubs een strafrechtelijk verleden heeft. De aanwezigheid van motorbendes gaat bovendien geregeld gepaard met gewelddadige incidenten.

In Antwerpen stelt de problematiek zich voorlopig nog niet. Daarom legt het college ook enkele wijzigingen aan de politiecodex voor aan de gemeenteraad om te voorkomen dat criminele motorbendes zich in de stad Antwerpen vestigen en/of hier bijeenkomsten organiseren. Clubhuizen van motorclubs worden onderworpen aan voorwaarden in verband met brandveiligheidsvereisten, hygiënevoorschriften en stedenbouwkundige regelgeving. Motorclubs die bijeenkomsten in Antwerpen willen organiseren, zullen aan bijkomende voorwaarden moeten voldoen. Daarbij staat de moraliteit van de organisatoren en deelnemers centraal. Zo zal bij bijeenkomsten een aanwezigheidslijst moeten bijgehouden worden en mogen de organisatoren, deelnemers en exploitanten geen strafrechtelijk verleden hebben.

Om de rust te waarborgen zal het bovendien verboden zijn bijeenkomsten te organiseren in woongebieden tussen 22 uur en 5 uur ’s morgens.

In principe gaan de maatregelen eind oktober/begin november in, na goedkeuring door de gemeenteraad.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever