Adembenemende tentoonstelling in Prentenkabinet KMSKA

Op 26 januari 2023

Na een bijzonder succesvolle opening in 2022 stelt het KMSKA de hoofdpunten van de programmatie 2023 voor. In samenwerking met Museum Plantin-Moretus trapt het KMSKA het nieuwe jaar af met een onverwachte en verfrissende expo in het Prentenkabinet. Antwerpse kunstenaar Sharon Van Overmeiren maakte daarvoor een selectie van tekeningen, prenten en boeken uit de collectie van Museum Plantin-Moretus. Die confronteert ze met haar eigen sculpturen, gemaakt met onderdelen die ze vindt in de meest uiteenlopende objecten. Luk Lemmens, voorzitter van het KMSKA: “Het doet me plezier dat we vandaag op en top Antwerpse cultuurkrachten kunnen bundelen, waarbij we heden en verleden verenigen. En dat we daarbij samen een culturele beleving kunnen voorstellen die doorwrocht is met het KSMKA-DNA. Een DNA waarin zeven eeuwen kunst met elkaar verstrengeld is en waarbij we oude meesters in dialoog laten gaan met moderne en hedendaagse meesters. En het is net deze wisselwerking die ervoor zorgt dat we kunst prikkelend en tegelijkertijd doordacht voor onze bezoekers kunnen openstellen. We zijn immers een open huis voor iedereen.”

Sharon Van Overmeiren presenteert de werken in elf verrassende ensembles. De nieuwe, onverwachte verbanden geven een speels resultaat. De expo loopt van 28 januari tot 6 mei in het Prentenkabinet van het KMSKA.

Luk Lemmens - Gedeputeerde provincie Antwerpen