Antwerp Home of Diamonds: Diamantbeleving in Antwerpen

Op 23 februari 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (+ erfgoed en toerisme), Toerisme

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens maakte maandag samen met schepenen Koen Kennis (Toerisme) en Ludo Van Campenhout (Diamant) de nieuwe naam voor het Diamant- en Zilverbelevingscentrum in Antwerpen bekend. Aan de Suikerrui verrijst eind 2017 DIVA - Antwerp Home of Diamonds, dat de erfenis van de provinciale Zilver- en Diamantmusea in zich zal verenigen.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens verklaart de keuze voor DIVA: “DIVA vat de essentie van dit project samen: Antwerpen als diamantstad, als diva bekleed met absolute topjuwelen. Dit moet veel meer worden dan een doorstart van het Zilver- en Diamantmuseum, dit wordt een echte beleving voor nationale en internationale toeristen. Bovendien kan DIVA staan voor ‘Diamant Van Antwerpen’ en is het een woord dat bruikbaar is in veel verschillende talen.”

Schepen voor Toerisme Koen Kennis is ambitieus: “We mikken op 200.000 bezoekers per jaar. DIVA is een naam die onze ambitie uitstraalt: Antwerpen als toeristische topbestemming aanprijzen. Als diamantstad is een belevingscentrum rond diamant een unieke en noodzakelijke troef. Nu het project een naam en een huisstijl heeft kunnen we beginnen met de internationale promotie.”

Schepen voor Diamant Ludo van Campenhout benadrukt het belang van het diamantverhaal voor de stad Antwerpen: “85% van de ruwe en 50% van de geslepen diamant passeert door Antwerpen. Het is een verhaal dat we op dit moment nergens kunnen vertellen aan toeristen, maar ook niet aan onze eigen inwoners. Met DIVA hebben we binnenkort een plek om het eeuwenoude Antwerpse diamantverhaal te vertellen. Van het ruwe steentje in de mijn tot de ring rond de vinger van een echte diva.”

Opening: december 2017

De opening van DIVA is voorzien voor december 2017. De broodnodige renovatiewerken aan de panden in de Suikerrui starten na de zomer van dit jaar.

DIVA is een samenwerkingsproject tussen Provincie en Stad Antwerpen waarin attractieve beleving en museale inhoud worden samengebracht. Het is het verhaal van de aantrekkingskracht die Antwerpen en Vlaanderen al eeuwenlang ook internationaal uitoefenen met betrekking tot ontwerpen en maken van juwelen en edelsmeedkunst. Beide overheden investeren samen in DIVA en rekenen op steun van de Vlaamse overheid.

Voor de nieuwe naam werkten provincie en stad samen met het Antwerpse reclamebureau Duval Guillaume, de huisstijl werd ontwikkeld door het Antwerpse bedrijf Branding Today.